Reisverhaaltjes.nl

AFSCHEID VAN ETHIOPIE

ezelskarren op de weg

Na de vissers en de maraboes reden we een stukje verder en gingen bij het meer nog gezellig koffie drinken.

awassa meer

Een mooi plekje en we zagen ook hier prachtige vogels : ganzen, visarenden en deze prachtige Kingfisher in actie ..

kingfisher

Voor de laatste keer zagen we aapjes…

vervetaap

We maakten wat foto’s van onze chauffeurs ! Wat hadden we veel plezier met hun.. we zullen ze zeker missen !

onze chauffeurs

Lunchen deden we in het Haile Selassie hotel in Awassa op een buitenterras. Ik bestelde een pizza, want we wisten niet wanneer we weer eten zouden krijgen. Bij dit laatste gezellige samenzijn werden er nog toespraken gehouden voor de chauffeurs, kregen ze Hollandse souvenirtjes en ieder een kaart waar we allemaal iets op hadden geschreven en natuurlijk de bekende envelop met inhoud…

afscheid chauffeurs, krijgen kadootjes en ieder een kaart waar we wat op hebben geschreven

Bah, ik hou niet van afscheid nemen…

Maar natuurlijk moesten ze ons nog wel eerst heelhuids naar de hoofdstad brengen. Nog drie uur rijden. Het was één lange rechte weg naar Addis en er werd weer behoorlijk hard gereden. Alles en iedereen werd onderweg ingehaald. Ik vond het doodeng ! Maar ik vind hard rijden al snel doodeng …De eerste twee uren reden we door een zeer droog gebied. Woestijnachtig en her en der wat bomen. Prachtig vind ik deze bomen ! Ze zijn erg fotogeniek !

droog gebied

Onderweg kreeg jeep nr 1 een lekke band ! Dit was slechts de tweede keer dus dat viel mee, want wat hebben we vaak over zeer slechte wegen gereden ! Ook nu kwamen nieuwsgierige mensen overal vandaan om te kijken hoe er een band werd gewisseld…

nieuwsgierige mensen toen we een lekke band kregen

Om half 5 reden we de grote hoofdstad binnen, het duurde toen nog wel drie kwartier totdat we bij ons hotel aankwamen !

addis abeba druk op de weg

De stad is niet alleen enorm groot maar het was ook erg druk op de weg ! Hier weer allemaal gewone auto’s, die kom je in Ethiopië nauwelijks tegen. Voor de derde keer kwamen we aan in het Ghion Hotel ! We kregen drie hotelkamers tot onze beschikking met ons zestienen om de koffers neer te zetten, om te douchen en om te kleden !

We aten op het buitenterras nog een soepje en probeerden in het hotel onze Birrs nog in te wisselen voor euro’s. We hadden nog 2200 Birr over ( 95 euro ) Helaas ging dit niet omdat de printer/scanner kapot was. Er zijn allerlei papieren nodig om geld te wisselen. We konden dit ook op het vliegveld doen zeiden ze.

Om 20.00 uur werden we opgehaald en vertrokken we naar het vliegveld.

opgehaald van hotel en naar vliegveld gebracht, rob op foto

Tja en dan ga je ineens weer naar huis…Is het weer voorbij…Het leek wel alsof we zes weken of langer in Ethiopië waren geweest ! We hadden zo ontzettend veel gezien ! Ik had echt dubbele gevoelens : ik wilde wel naar huis, maar ik wilde ook blijven…We hadden het zo verschrikkelijk mooi gehad en zoveel lieve mensen ontmoet ! Aan de andere kant is zo’n reis ook best vermoeiend. 23 Dagen reizen; vaak stonden we om 5 uur al op ! In 15 verschillende hotels hebben we geslapen ! Zo’n 5000 foto’s samen gemaakt !! Op dat moment wist ik echt niet meer wat we allemaal hadden gezien, wanneer en waar we allemaal waren geweest…

Op het vliegveld ging alles vlot, behalve het geld wisselen. Ten eerste konden we nergens een bank vinden en toen we er een gevonden hadden duurde het zo vreselijk lang dat we bijna geen tijd meer hadden om nog wat te drinken en nog wat laatste souvenirs te kopen. Ik wilde nog wat koelkastmagneten kopen, maar ze vroegen 8 dollar voor een magneet ! Belachelijk duur ! Overal op de wereld kosten deze 3 tot 5 dollar en in zo’n arm land als Ethiopië 8 dollar !

Rond middernacht vertrok ons vliegtuig. We zaten niet naast elkaar, maar het toestel, een Boeing 777 zat lang niet vol, dus we gingen samen ergens anders zitten. We kregen vrij snel eten en daarna ben ik in slaap gevallen en boven Griekenland werd ik pas wakker ! Toen was het niet ver meer naar Parijs. Daar maakten we opnieuw een tussenlanding. Om 7 uur Nederlandse tijd landden we in Brussel. Daarna ging het allemaal niet zo vlot meer….We waren pas in de middag rond drie uur thuis ! Zie ook mijn verhaal WEER THUIS

We zijn nu alweer zo’n zes weken thuis en al die tijd heb ik over deze reis geschreven en er komen nog wat verhaaltjes bij. In ieder geval over mijn gekochte souvenirtjes. Ik zit nog steeds met mijn gedachten in Ethiopië. Wat hebben we het ontzettend mooi gehad ! Wat een bijzonder land ! Een prachtige natuur en geweldige lieve mensen ! Deze reis was zeker een van de mooiste reizen die ik ooit heb gemaakt !

Mijn hoogtepunten in het noorden waren : het Timkatfestifal, het stadje Lalibela en het wandelen in het Simien gebergte !

Het zuiden is compleet anders en nòg mooier ! Het was een zeer bijzondere ervaring om de vele stammen in de Omo vallei te bezoeken. Dat er nog zulke geïsoleerde stammen bestaan en wat zien ze er prachtig uit ! Ik heb alleen al honderden foto’s van deze mensen gemaakt !

Ik ben nog steeds niet klaar met mijn fotoboeken. Ik heb waanzinnig veel foto’s af laten drukken….

Wanneer ik terug kom van een reis begint het na een paar weken meestal al weer te kriebelen en zit ik in gedachten alweer bij een volgende reisbestemming. Dat heb ik nu totaal nog niet…Ik ben nog steeds aan het nagenieten van deze reis ! Wèl gaat onze volgende reis opnieuw naar een Afrikaans land ! Ik hou enorm van dit prachtige continent ! Ik voel me er zo goed !

Spreekt jou Ethiopië aan ? Zou je wel eens naar dit land toe willen gaan ?

4 gedachtes aan “AFSCHEID VAN ETHIOPIE

1. Corrie

Mooi toch,dat jullie zoveel prachtige herinneringen hebben aan dit bijzondere land en enorm genoten hebben.
    Nu een poosje andere prioriteiten.

2. Marian

Ja het moet allemaal daaaalen. En dat duurt wel even, vooral als het een indrukwekkende en geweldige en intensieve reis is geweest. Nagenieten!

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Ja inderdaad en mede door er elke dag over te schrijven en de foto’s die ik nog steeds aan het inplakken ben, zit ik nog steeds helemaal met mijn gedachten in ethiopie ! Heerlijk nagenieten !