Reisverhaaltjes.nl

ANTIGUA

antigua in guatemala

Antigua is een super gezellig oud stadje in Guatemala. Daar kun je rustig een paar dagen blijven ! Antigua betekent ‘oud, antiek’. Vroeger was dit de hoofdstad, maar het stadje is meerdere malen verwoest door vulkaanuitbarstingen en aardbevingen….In 1776 werd de hoofdstad verplaatst naar het veiligere Guatemala City.

Tegenwoordig is Antigua een grotere toeristentrekpleister dan de hoofdstad. Het heeft een koloniale bouwstijl en typische marktjes.

antigua poort

We kwamen vroeg in de middag in dit stadje aan. We fristen ons even op en gingen door naar het Parque Central, waar het gezellig druk was. We werden meteen belaagd door de verkoopsters, die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat met hun ‘waar’ rondzeulen.

verkoopsters

verkoopsters in het park

Lijkt me ontzettend zwaar, al die spullen de hele dag mee te sjouwen…Ze blijven ook niet doorzeuren als je ‘no, gracias’ zegt, ze blijven vriendelijk en wat zien ze er prachtig uit, in hun traditionele kleding !

Op het centrale plein is uiteraard een kathedraal (Santiago). Aan de voorkant is de kathedraal gerestaureerd en aan de achterkant nog allemaal ruïnes.

kathedraal santiago

ruines

Binnen in de kathedraal allemaal religieuze beelden…

Jezus in kist

De kerken zijn in Mexico en Midden-Amerika schitterend !

Elk jaar worden er tijdens de ‘Goede Week’ ( Semana Santa) processies gehouden. We zagen deze beelden in een steegje staan…

beelden die tijdens processies worden gebruikt

We bezochten even het stadskantoor en hadden een mooi uitzicht over het park en de kathedraal.

uitzicht vanaf stadskantoor

Je ziet veel bewaking overigens….In deze landen is het normaal, dat militairen de politie controleert…., want er is veel corruptie…. Rob vroeg ze, of hij ze mocht fotograferen, dat was ok !

militairen

’s Avonds schijnt het er wat gevaarlijker te zijn, vandaar de bewaking ! Maar ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld, ook ’s avonds niet.

Na een paar uurtjes rondslenteren gingen we terug naar ons hotel…eindelijk even douchen ! Rond een uur of 20.00 uur gingen we weer teug naar het centrum en hebben heerlijk in een gezellig restaurantje gegeten !

's avonds uit eten

Ziet er goed uit, vind je niet ? In de avond komt het stadje pas echt tot leven….alle restaurantjes zitten vol en overal is er live muziek ! Erg sfeervol !

Antigua is omringd door 3 vulkanen….die hadden we nog niet gezien, door de bewolking. Maar de volgende dag stonden we om 6 uur al op het dakterras….en wauh ! Wat mooi !  De vulkaan de Fuego ( vuur) had net een dikke wolk as gespuwd, we kwamen net op tijd !

vulkaan Fuego spuwt een dikke wolk as

De drie vulkanen bestaan uit 3 toppen van bijna 4000 m. en 1 van 2550 meter. Prachtig te zien vanaf het dak ! Je kunt alle drie vulkanen ook beklimmen, voor de liefhebbers !

vulkaan fuego

Prachtig helder bij zonsopkomst…we bleven een uurtje op het dak, genieten van het uitzicht , heerlijk in de zon !

uitzicht vanaf het dak

Om 7 uur konden we ontbijten en daarna maakten we nog een stadswandeling.

Antigua gekleurde huisjes

We bezochten nog een kathedraal en een hospitaal. De monnik Hermano Pedro de San José werkte in het klooster van San Francisco en was begaan met het lot v/d zieken en hulpbehoevenden ( 1626-1667 ). Zijn graf is nu een bedevaartsoord en staat naast de kerk van San Francisco. In de stad is een hospitaal, dat zijn naam draagt, voor de armen.

Het was erg druk in het ziekenhuis, veel mensen zaten in de wachtkamer…..een beetje raar om daar als toerist rond te lopen…maar het ziekenhuis draait oa. op giften en donaties van toeristen !

We zagen ook vele gehandicapte kinderen buiten in hun rolstoel ( vastgebonden ) in een kring zitten…..sommigen zaten pal in de zon…hier werd ik niet vrolijk van… Ook is hier een opvang voor zwervers !

Na de stadswandeling dronken we een cappuccino op het centrale plein en gingen toen weer richting hotel…we verlieten het gezellige Antigua en reisden door naar Panajachel !

In een volgend reisverhaaltje meer hierover…