Reisverhaaltjes.nl

BOOTTOCHT OP LAKE TANA

jongen in bootje op lake tana

DAG 11

Vandaag vertrokken we eens niet met de bus. Er stond een boottocht op het Tana meer op het programma. Om 7.45 uur stapten we met z’n allen in ons bootje !

Het Tana meer is het grootste meer van Ethiopië en het hoogstgelegen meer van heel Afrika. Het meer is de bron van de Blauwe Nijl, ligt op een hoogte van 1800 meter en heeft een oppervlakte van 3000 km2. De maximale diepte is 15 meter. Niet erg diep dus. Er zit veel vis in het meer, maar er wordt weinig gevist. De oevers van het Tana meer zijn begroeid met papyrusplanten en daar maken de vissers hun bootje van ! Niet erg stevig lijkt mij..

papyrus planten

Onderweg kwamen we deze visser tegen die enkele kleine papyrus bootjes als souvenir te koop aanbood. Hij had een big smile van het ene oor naar het andere oor, toen hij zijn hele handel in één keer aan ons verkocht ! Trots liet hij ons nog even zijn visvangst zien !

visser liet ons 2 vissen zien

In het Tana meer liggen 12 eilandjes en deze worden al meer dan 500 jaar bewoond door monniken van de Ethiopische orthodoxe kerk die schatten van de vroegere Ethiopische keizers en kerkschatten in afgelegen kloosters bewaarden.

In een uurtje voeren wij naar het eiland waar de mooiste kerk, de Ura Kidane Mihret kerk zich bevindt. Het klooster werd in de 14e eeuw gesticht door de Heilige Betre Mariam, maar de huidige kerk dateert uit de 16e eeuw.

Tijdens de wandeling over het kleine eilandje kwamen we onderweg souvenirverkopers tegen, maar ik moest me nog even inhouden….We bezochten eerst het kerkje !

Ik keek mijn ogen uit . Wat een prachtige muurschilderingen binnenin dit kerkje !

muurwschildering ura kidane mihret kerk

muurschildering ura kidane mihret kerk

Mooi hè ? Het is een rond klein kerkje en binnen waren gelovigen aan het bidden en zingen .. De muren zijn helemaal zo beschilderd !

biddende mensen met zang en muziek

Buiten maakte ik een foto van deze priester, hij ziet er schitterend uit !

priester in geel gewaad

Na dit verrassend mooi kerkje voeren we naar een ander eilandje om nog een kerkje te bekijken.

eilandje met papyrus bootje

Hier ligt zo´n papyrus bootje, tangwa genoemd ! In de bomen zagen we apen, maar ik kon ze niet goed voor de lens krijgen jammer genoeg…Wèl deze Thick billed raven ( dikbilraaf ) Deze vogels kwamen we wel meer tegen onderweg. Wat een prachtige grote vogel !

thick billed raven

Er was een klein zitplaatsje gecreëerd waar je koffie kon drinken en de meesten gingen niet meer naar het kerkje, maar gingen koffie drinken. Ik vermaakte me bij de souvenirkraampjes en probeerde de apen en de dikbil raven op de foto te zetten ! Ik kocht nog een mooie ketting gemaakt van koehoorn bij deze vrouw !

souvenirkraampje

Toen was het tijd om weer terug te gaan naar ons hotel. Bij het ontbijt hadden we al vast onze lunch besteld. Bij aankomst konden we dan ook meteen eten. Wij namen zoals bijna elke dag een tomatensoepje !

Een uur later ( 13.15 uur ) vertrokken we met onze bus naar onze volgende bestemming : Debre Markos !

kaart van onze rondreis

Twee keer stopten we onderweg even langs de kant van de weg, om even te plassen/ roken of gewoon even de benen te strekken. Langs de kant van de weg valt altijd wel wat te beleven, zoals deze ezelskar…..

ezelskar met hooi

Om 18.30 uur kwamen we in Debre Markos aan ! Een mooi hotel ! We fristen ons even op en gingen in het restaurant eten. Ik at een heerlijke pizza ! We gingen vroeg naar bed, want we moesten die nacht om half 5 er al weer uit !  Een lange rit terug naar Addis Abeba ! Onze rondreis door Noord-Ethiopië zat er bijna op…