Reisverhaaltjes.nl

DE MANIER VAN REIZEN

MARGREET OP SCHIPHOL

Ik heb al op heel veel manieren gereisd in mijn leven. Vandaag vertel ik je op welke manier ik het liefst reis!

met de trein naar Schiphol

Precies 50 jaar geleden was ik voor het eerst in het buitenland. Een halve eeuw geleden! Ik was met mijn ouders en broertjes in Italië op vakantie. Tijdens die vakantie werd ik 4 jaar!

Mijn vader was treindienstleider bij de NS, dus wij reisden uiteraard altijd per trein! Na Italië volgden nog vele reizen door Europa, onder andere Spanje, Oostenrijk en Portugal. Geweldig vond ik deze treinreizen. Meestal stond ik in het gangpad uit het openstaand raampje naar buiten te turen. Ik was van kleins af al erg geïnteresseerd in de natuur: het landschap, bloemen en dieren! Slapen in de trein vond ik een heel avontuur!

1966 hele gezin in italie

in oostenrijk wandelden we veel

met mijn vader op het strand in spanje

Toen ik net 17 jaar was maakte ik mijn eerste vliegreis. Naar het prachtige Israël! Deze reis kwam totaal onverwachts. Het was de bedoeling dat mijn moeder zou gaan, maar ze werd ziek. De reis was al betaald en ik mocht haar plaatsje innemen. Het was een rondreis maar ik sliep bij een Israëlisch echtpaar in Rishon Le Zion, nabij Tel Aviv!  Ik ervoer dus echt hoe de mensen er leefden, wat ze aten en wat hun gewoontes waren. Overdag reisden we door het land. Omdat Israël niet erg groot was, zagen we ontzettend veel van het land!

Ongeveer 10 maanden na deze reis overleed mijn vader plotseling. Na al dat verdriet wilde mijn moeder een half jaar later graag drie weken naar Israël. Ik mocht mee! Opnieuw sliepen we bij de lokale bevolking, omdat mijn moeder ontzettend veel kennissen in Israël had. Samen gingen we ook een week naar Eilat en verbleven daar in een resort.

Foto Israël, bij de Klaagmuur

ik, 18 jaar, sta bij de klaagmuur

Weer een jaar later mocht ik met mijn vriendin en haar ouders mee naar Indonesië. Een rondreis van ruim 5 weken door Singapore, Java, Celebes (Sulawesi) en Bali. Het werd de reis van mijn leven. De ouders van mijn vriendin kwamen uit Indonesië, dus we gingen veel op familiebezoek. Men leefde daar ontzettend primitief destijds. Zo waren wij een week bij familie in het noorden van Celebes. Er was geen elektriciteit, gas en waterleiding. Zelfs in Djakarta waar we ook op familiebezoek waren, ontbrak dit alles. Tijdens de rondreis sliepen we niet alleen bij familie, maar overnachtten ook onderweg in hotels/resorts. Wanneer we dan (vaak in de nacht|) in een plaats arriveerden moesten we zelf nog op zoek naar een slaapplek! Deze reis was een groot avontuur en toen kreeg ik de smaak van het reizen pas echt te pakken!

Foto nachtelijk avontuur op de top van de vulkaan de Bromo (Java)

op de kraterrand

Rond mijn 21ste ging ik samenwonen. Onze eerste reis ging naar voormalig Joegoslavië, per bus! Het was de eerste en ook de laatste busreis naar het buitenland (op een weekendje Tsjechië na) Ik vond het best leuk met de bus, maar we waren wel èrg lang onderweg. Ik ging liever per vliegtuig. Vliegen vond ik helemaal te gek!

Foto Joegoslavië 1986

ik in 1985 in joegoslavie

Dat deden we een jaar later. Met het vliegtuig naar een klein plaatsje in de buurt van Split (Joegoslavië). De eerste jaren boekten we altijd een hotel aan het strand en af en toe maakten we een excursie. Ik wilde altijd graag naar ‘nieuwe’ bestemmingen. Bestemmingen waar nog nauwelijks toeristen kwamen! Zo bezochten wij in 1987 Tunesië en in 1988 Turkije voor de eerste keer. Vooral Turkije vond ik supermooi. Er waren nog nauwelijks toeristen, de mensen waren er ontzettend vriendelijk en we maakten er prachtige excursies. We gingen daarna nog twee keer naar Turkije en in 1992 werd het al behoorlijk toeristisch. Ik wilde toen al het liefst rondreizen maken. De hele dag op het strand of bij het zwembad vond ik wel leuk, maar liever ging ik op pad. De natuur in, de cultuur opsnuiven, dieren in het wild zien!

Foto Turkije 1988

TURKIJE 1988 IK OP DE FOTO

In 1994 gingen we met vrienden naar het Thaise eiland Phuket. We boekten weer een hotel aan zee, maar maakten prachtige excursies. Wat een prachtig eiland! In het plaatsje zelf was veel (seks)toerisme, maar in het binnenland (oerwoud) kwam je geen toerist meer tegen! Na lang aandringen maakten we een jaar later dan onze eerste rondreis. Naar Vietnam! Ruim drie weken met de reisorganisatie ‘Djoser’. Een georganiseerde groepsrondreis! Ik vond deze manier van reizen meteen super! Het was gezellig met een groep en alles was al geregeld, de overnachtingen en het vervoer. De reis (van zuid naar noord) was erg avontuurlijk, vol afwisseling!

ik op het treinstation in heerenveen

Na deze rondreis met Djoser volgden er nog vier (Zuid-Afrika, Ecuador&Galapagos, Egypte en Ethiopië). Reizen van ruim drie weken tot een maand! Reizen met Djoser is erg avontuurlijk, maar behoorlijk prijzig. Dus probeerden we eens de rondreizen van Kras. De eerste reis ging naar Mexico, Guatemala en Belize. We hadden een hele goede (Nederlandse) gids, die in Mexico woonde. Het was net een wandelende encyclopedie. Hij wist alles over de Mayacultuur op een boeiende manier te vertellen. Kras beviel zo goed, dat we daarna nog groepsreizen naar Marokko, Sri Lanka en India maakten. Stuk voor stuk prachtige reizen, maar reizen met Djoser vonden we net even wat avontuurlijker!

Foto’s Ethiopië

ik omringd door kinderen die meelopen terug naar de boot

ik sta naast vliegtuig op vliegveld van lalibela

Tussendoor maakten we goedkopere reizen die we ook meestal bij Kras boekten. Een hotel aan zee en ter plekke boekten we veel tourtjes. ( in Kameroen, Jamaica, Senegal, Zanzibar, Dubai en Mauritius) Meestal boekten we die ook bij Kras, maar dan betaal je wel de hoofdprijs voor excursies. Op deze manier werden de ‘goedkope’ reizen weer net zo duur als een rondreis…

op schiphol sta ik naar de A380 van de emirates te kijken

Foto Kameroen

dans pygmeeen

Foto Gambia

schoolspullen uitdelen

Foto Zuid-Afrika

zoeloes zuid afrika

Tijdens de laatste reis naar Bali, afgelopen februari, boekten we geen excursies bij de reisorganisatie, maar bij een lokaal iemand. Van andere Nederlanders kregen we het telefoonnummer van een jongen die een eigen reisbureautje had. We boekten hem voor drie volle dagen en zagen ontzettend veel van het eiland. Deze drie dagen kostten ons totaal ongeveer 120 euro voor ons beiden. Hadden we dezelfde excursies bij TUI/Arke geboekt dan waren we ongeveer 350 euro per persoon kwijt geweest…. Bovendien hadden we nu enorm veel vrijheid, hoefden op niemand te wachten en met niemand rekening te houden. Het was wel even wennen toen we in een of ander park afgezet werden en zelf de tickets moesten kopen en er samen rondliepen. Het voelde een beetje vreemd zo zonder een groep…

In het jaar 2001 toen we in Gambia waren hadden we ook een jongen met een jeep gehuurd. Hij bracht ons overal waar wij naartoe wilden gaan en op die manier hebben we ontzettend veel gezien!

Het liefst reis ik op deze manier.  Per vliegtuig naar een land buiten Europa en daar met een lokale gids per jeep/landrover. Maar in plaats van steeds in hetzelfde hotel te slapen, reis ik dan liever door. Een rondreis per jeep met een lokale gids! Een individuele rondreis dus. Helaas is dat precies de duurste manier van reizen, maar voor mij de meest ideale! Tijdens een rondreis zie je ongelooflijk veel van een land. Samen met je partner weet je precies waar je aan toe bent. Je hoeft op niemand te wachten, je kunt stoppen wanneer je wilt en alles wat je maar wilt weten kun je vragen aan de lokale gids!!

Verder ben ik nog op reis geweest per auto door Europese landen ( Engeland, België, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Slowakije en Polen) en sliepen we in een tent! Veel vrijheid en avontuur! Ik vond het leuk, maar ga liever naar landen buiten Europa. Stedenreisjes maakte ik naar Londen, Parijs, Duitse steden en Praag!

In eigen land ga ik nooit op vakantie. Dat doe ik wanneer ik te oud ben om te reizen haha. Wel ben ik vaak met familie of vrienden lange weekendjes op de Nederlandse eilanden geweest. Ook superleuk! Ik ben één keer met de boot op vakantie geweest. We hadden zelf een boot gekocht en opgeknapt! Het was leuk, maar ik vind het enorm druk op de Nederlandse wateren en vind het al snel te koud in Nederland!  Natuurlijk ging ik vroeger als kind op fiets en kampeervakanties!

Dus rondreizen buiten Europa, het liefst individueel, maar met een lokale gids, is de manier van reizen, waar ik het meest van houd!

Hoe reis jij het liefst?

2 gedachtes aan “DE MANIER VAN REIZEN

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Dankjewel Kimberley 😊😊ja dat is het voordeel van een beetje ouder zijn, dan de meeste bloggers. Ja die oude zwart/wit foto’s van vroeger, geweldig zo met hele gezin op reis. Fantastische herinneringen aan!