Reisverhaaltjes.nl

DE REIZEN UIT MIJN JEUGD

OP LUCHTBED IN ZEE IN SPANJE

Nu ga ik even een heel stuk terug in de tijd…Naar de jaren zestig en zeventig ! Mijn vader werkte vroeger bij de Nederlandse Spoorwegen en wij reisden ieder jaar met het gezin af naar het buitenland. Per trein uiteraard ! Dat was in die tijd best wel bijzonder, vooral in het kleine stadje Stavoren waren ik toen woonde ! Ik heb allemaal schitterende herinneringen aan die buitenlandse vakanties. Het is dan ook niet vreemd dat ik nu nog steeds zo van reizen houd, want ik heb eigenlijk mijn hele leven gereisd !

Als ik mijn ogen sluit, zie ik mezelf nog op het strand in Spanje, proef het zoute water van de zee en ruik ik de geur van de vis op de vissersbootjes nog steeds….Schelpjes zoeken op het strand en met mijn luchtbedje in de golven. Nog altijd als ik op een strand ben zoek ik naar schelpen…en ik ben nog steeds gek op de zee !

Mijn eerste vakantie was in Italië in 1966, ik was toen drie jaar ! Ik kan me daar niet zo heel erg veel meer van herinneren, behalve dat er vuurwerk werd afgestoken op mijn vierde verjaardag en ik dacht dat dat speciaal voor mij was ! Ook weet ik nog dat we in Venetië waren en een gondelvaart hebben gemaakt !

1966 hele gezin in italie

In 1967 gingen we naar Oostenrijk, in de winter. Heerlijk in de sneeuw wandelen, sleetje rijden van de helling af. Ik was van jongs af aan al gek op dieren en ik herinner me de schapen en koeien met hun koeienbellen ! Ach wat lief !!

broertje en ik met een schaap in oostenrijk

In 1968 gingen we voor het eerst naar Spanje, naar Calafell ! We moesten nu ook overnachten in de trein. We hadden dan onze eigen coupé. Meestal stond ik op de gang en dan niet omdat ik straf had…nee, heerlijk naar buiten kijken, want de ramen stonden er allemaal open. s’ Nachts  sliep ik met mijn hoofd tegen de schouders van mijn vader of moeder of gewoon op de grond. Als we dan wakker werden, waren we op de grens Frankrijk/Spanje en zagen we de bergen van Spanje !.Ik vond dat toen al zo mooi ! In Calafell hadden we een appartementje niet ver van de zee. Elke dag gingen we naar het strand en ook elke dag kwamen de vissersbootjes aan die op het strand werden getrokken. Dan hielpen we een handje. Ik vond het reuze interessant om te zien wat ze gevangen hadden ! Als de vis uit de boot was gehaald, klommen wij op de bootjes..

in een vissersbootje op het strand

Voor een kind is er volgens mij niks leukers dan strand !

1968 SAMEN MET BROERTJE OP STRAND IN SPANJE

In 1969 gingen we opnieuw naar Calafell ! Ik heb nog leuke treinherinneringen…Mijn moeder sleepte altijd zelfgemaakte cakes mee en trossen bananen. We zaten dan nog maar nauwelijks in de trein ( amper Stavoren uit ) of ze sneed de cake alvast aan of we kregen allemaal al een banaan ! Onder het motto van : dan hoeven we dat niet meer mee te sjouwen !

met mijn vader op het strand in spanje

Leuk die rieten hoedjes ! Hieronder samen met mijn grote broers…

samen met mijn grote broers

In 1970 gingen we weer naar Oostenrijk. Dit keer in de zomer en alleen mijn ouders en ik. We maakten lange wandelingen elke dag. Na zo’n wandeling kochten we elke dag een softijsje. Chocoladesoftijs ! Hebben we dat in Nederland eigenlijk ? Ik heb het daarna nooit meer gegeten

in oostenrijk wandelden we veel

We wandelden vroeger altijd met een stok ! Ook in 1971 gingen we weer naar Oostenrijk ! Opnieuw met z’n drietjes. We gingen nu elke dag naar het zwembad, omdat ik gek op zwemmen was. Ik had net diploma A en B gehaald en vond niks leukers dan duiken van de duikplank !

1971 in zwembad oostenrijk foto ik op de duikplank

Kijk mij eens op die duikplank staan, keurig strak, zoals ik het geleerd heb whahaha !

ik met wandelstok

Uiteraard weer veel wandelen ! Ik herinner me die tuinbroek nog…Was toen echt hip !!

mijn vader helpen met hout hakkenSamen met mijn vader…weet niet wat we daar aan het doen zijn…

In 1972 gingen we samen met kennissen van mijn ouders naar Spanje en Portugal ! Zij hadden ook een dochter ( Liesbeth ). We waren beide tien ! We gingen eerst een week naar San Sebastian en Burgos in het Spaans Baskenland en daarna nog twee weken naar Portugal ! Liesbeth en ik waren super bruin en we peuterden elke dag de velletjes van elkaars rug ! Leuk werk !

Ik vond het eten in Portugal helemaal niks, weet ik nog…Elke dag vis en koolsoep ! We zijn in Portugal ook naar het stierenvechten geweest…..Liesbeth en ik hebben toen al die tijd huilend op de tribune gezeten weet ik nog…Ik vond het zó zielig…De stier werd niet zoals ze in Spanje wèl doen dood gemaakt….Maar wel verwond…

Leuker was het ritje op een olifant ! Super spannend !

ik op een olifant

ik in Portugal, ik was 10 jaar

Ik lijk hier wel op een jongetje, het is dat ik een jurkje aan heb…

In 1973 gingen we nog een keer naar Spanje naar Calafell. Dit keer weer met z’n allen, ook met nichtjes en neefje ! We waren met een hele ploeg. Op de grote treinstations in Frankrijk waar we moesten overstappen, was het zaak om goed bij elkaar te blijven. Soms zaten te treinen overvol in die tijd, door treinstakingen reden niet alle treinen.

Na die vakantie, ging ik een aantal jaar niet meer met mijn ouders mee op vakantie. Ik vond het veel leuker om bij mijn vriendinnetjes te logeren !

In 1978 gingen we nog een keer met z’n allen naar Engeland ! Dit keer met de auto en met de boot over naar Dover. We zaten in huisjes in St Margaret at Cliffe. Ik was toen 15 en ik vond het daar helemaal geweldig, want er werden de hele dag spelletjes voor kinderen georganiseerd ! We gingen ook een dagje naar London. Mijn vader was er eerder geweest en die wist de weg….we liepen die dag van de ene bezienswaardigheid naar de andere. Madame Tussaud vond ik het mooist ! Het viel me op dat in het grote Londen je de hele dag sirenes hoorde, van politie/ambulance of brandweer…

Dit waren mijn vakanties in de jaren zestig en zeventig ! Echt fijn en waardevol om zulke fijne jeugdherinneringen te hebben ! Het reizen zit echt in de familie ! Mijn zus en mijn broers, allemaal gingen ze elk jaar naar het buitenland en nu nog steeds ! Sommige neefjes en nichtjes reizen ook naar andere continenten, net als ik !

In een ander verhaal mijn vakanties uit de jaren tachtig en negentig ! Toen kreeg ik pas echt de smaak van het reizen te pakken….De reizen gingen verder weg en nu niet meer per trein, maar per vliegtuig….

Ging jij vroeger ook met je ouders naar het buitenland ?

10 gedachtes aan “DE REIZEN UIT MIJN JEUGD

1. corrie

Wat leuk om die oude foto,s van jou,je ouders en broers te zien en wat een geluksvogels waren jullie dat je vader bij de ns.werkte.
    Gr.Corrie.

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Hee Marco ! De eerste foto : je vader en ik ! dan, mijn moeder, Kees, Gerard je vader en ik, dan je vader en ik ! Ik op bootje met ? geen familie !Je vader en ik op strand ! Mijn vader en ik ! Gerard en Kees en ik ! Mijn vader en ik ! De rest ikke !