Reisverhaaltjes.nl

DE WATERVALLEN VAN DE BLAUWE NIJL

watervallen van de blauwe nijl

Om half twee vertrokken we met z’n tienen naar de watervallen van de Blauwe Nijl !

Een schitterende tocht van vijf kwartier. Het eerste half uur reden we over een vreselijke onverharde weg vol kuilen en keien ! Een heel gehobbel in de bus…

Langs de weg wonen allemaal mensen en alle huisjes, bomen en planten zitten onder het zand. Niet erg gezond om daar te wonen lijkt mij…

huisjes en bomen/planten bedolven onder het zand

Onderweg zagen we veel gieren en maraboes in de bomen zitten !

gieren en maraboes

En af en toe passeerden we een ezelskar..

ezelskar

Na een half uurtje hobbelen werd de weg ietsjes beter en konden we wat sneller rijden. Ik genoot van de prachtige omgeving !

prachtige natuur

Bij het Nationaal Park kocht Marianne de kaartjes voor ons; drie euro per persoon, niet duur ! Intussen kochten Rob en ik beide een hoed. Er stond een man langs de kant van de weg die sjaaltjes en hoeden verkocht. Ik was mijn hoed vergeten mee te nemen naar Ethiopië en ik had in Axum een pet gekocht, maar dat was meer een mannen pet en mij iets te groot….Hier kochten we beide een nèt echte ‘ Indiana Jones pet ‘ ! De kinderen vonden het leuk staan…

kinderen

Om bij de watervallen te komen moesten we eerst een eind lopen over grote keien. Eerst naar beneden…Ik moest plassen en ging achteraan lopen. Maar er liepen ook enkele lokale mensen met takkenbossen op hun rug of andere spullen op hun hoofd. Ze begrepen niet dat ze mij wel mochten passeren, omdat ik plassen moest…Als ik stopte, stonden zij ook te wachten…Uiteindelijk viel het kwartje en dook ik tussen de struiken. Letterlijk maakte ik een duik, want het liep nogal stijl naar beneden en het droge zand maakte dat het spekglad was…Ik viel op mijn snufferd dus, maarrr wèl geplast ! ( en niet in mijn broek…)

De groep was doorgelopen en nu moest ik extra snel omhoog klimmen om weer aansluiting te vinden.

het pad naar de watervallen

Gelukkig hadden we in het Simien gebergte veel gelopen en geklommen en ging me deze wandeling heel wat beter af !

We passeerden een prachtige oude brug..

oude brug

Uiteindelijk zagen we dan de watervallen van de Blauwe Nijl ! Deze ontspringt uit het Tanameer. Van daaruit slingert hij door diepe ravijnen en een prachtig landschap richting Soedan ! Deze watervallen worden door de Ethiopiërs ‘ Tis Assat’ genoemd, wat Rokend water betekent !

watervakllen van de blauwe nijl

De watervallen bestaan uit vier stromen van 37 tot 45 meter hoog. De breedte van deze watervallen zijn in het regenseizoen wel 400 meter ! Nu was het geen regenseizoen en we waren ook erg benieuwd of er wel genoeg water zou zijn…gelukkig viel dit mee !

Deze watervallen zijn na de Victoria watervallen de meest indrukwekkende van Afrika ! Alleen hier zie je geen toeristen ( nog héél weinig tenminste ) Hieronder ‘ Indiana Jones ‘

rob achtergrond de waterval

Je kunt heel dichtbij de watervallen komen. Ik ben zelfs helemaal naar beneden gelopen, slechts op een paar meter afstand van de grootste stroom ! De waterdruppels waren heerlijk fris in mijn gezicht !

Je kunt daarna verder lopen naar de andere kant !

lopend over het pad met lokale mensen

Verkopers liepen achter ons aan met sjaaltjes, trommeltjes, versierde kalebassen….Ik heb er van alles gekocht !!

verkopers met sjaaltjes etc

Om aan de andere kant te komen moesten we over een hangbrug heen lopen ! Je kijkt dan 81 meter naar beneden !

hangbrug

Een man moest met zijn twee ezeltjes ook naar de andere kant. De ezels waren bang …Deze ezel moest onder begeleiding naar de andere kant gebracht worden, intussen bleef de andere ezel voor de brug staan, die durfde niet…

ezel over de hangbrug

Aan de andere kant van de brug wandelden we verder tot aan de rivier, waar we met een bootje naar de andere kant werden gebracht.

mannen aan het werk

Overigens niet met dit bootje, deze mannen waren hun gewassen aan het oogsten ! Vanaf hier liepen we terug naar onze bus. We hadden de ‘moeilijkste’ weg naar de watervallen genomen. Er is ook een kortere route zei Marianne toen we bijna weer bij de bus waren !

Messi bracht ons in een uurtje weer terug naar ons hotel. Het was alweer 18.00 uur ! Wat een schitterende middag hadden we gehad. Dit had ik niet willen missen !

Jammer genoeg kwam er geen drup water uit de kraan, toen ik me wilde douchen…Toen eerst maar gegeten en later op de avond was er gelukkig weer water !

Ik pakte mijn koffer helemaal uit om vervolgens alles weer netjes in te pakken. Ik had al heel wat souvenirs gekocht inmiddels….