Reisverhaaltjes.nl

EEN LANGE RIT NAAR DEBARK

fotostop in de bergen,

DAG 7

Vandaag vertrokken we om 7 uur van Axum naar Debark. Een prachtig rit van ruim 200 km door de bergen ! Debark ligt in het Simiengebergte !

kaart van onze rondreis

Nu begonnen we aan de rondreis per bus ! En deze eerste dag meteen een hele lange reisdag. 200 km lijkt niet veel, maar het was een rit door bergpassen en dat schiet niet erg op. Wèl een schitterende rit !

Onderweg maakten we verschillende keren een fotostop van de prachtige vergezichten. Ook stopten we een paar keer, om een stukje te wandelen (achter de bus aan ) Zo konden we meteen even in de bosjes een plasje doen !

prachtige bergpassen

We moesten vaak afremmen omdat er veel koeien, schapen en geiten over de weg liepen ! Nu nog niet zo’n probleem, want we reden niet erg hard. Af en toe passeerden we kleine armoedige dorpjes en overal zwaaiden de mensen naar ons of draafden de kinderen een stukje naast de bus mee.

mensen wonen in armoedige hutjes

kind zwaait naar ons

Bij een rivier moesten we een brug over en we stapten uit de bus en gingen lopend verder. En ja hoor, dáár waren de kinderen weer ! Ze verkochten broodjes en de kleintjes wandelden mee naar de andere kant en vochten om je hand…

kinderen verkochten broodjes

kinderen aan de handSamen met een reisgenoot loop ik hier over de brug. Het meisje wilde steeds dat we haar optilden en heen en weer slingerden, keer op keer…Dat jongetje wilde dat ook natuurlijk, dus vochten ze om onze handen ! Wat een ‘scheetjes’ …

Rond half 1 maakten we in een restaurantje een lunchstop. We hadden zelf ons lunchpakket mee en aten het daar op en bestelden daar alleen een drankje. Dit om tijd te winnen, want ergens gaan eten kost enorm veel tijd ! Bovendien, zo’n klein restaurantje kan zo’n groep ook gewoon weg niet ‘aan’. Ik had brood met gebakken ei en er zat ook nog een gekookt eitje en een banaan bij ! Het smaakte prima !

Het toiletbezoek was minder aangenaam… Zo ziet een gemiddelde WC eruit in Ethiopië, onderweg in kleine restaurantjes…Lokale mensen die in de armoedige hutjes wonen hebben niet zoiets luxe, maar misschien wel schoner !

vieze wc

lamp zonder kapje

Lampekapjes zie je weinig, dus ook dit is normaal in Ethiopië !

Buiten deelden we het overgebleven brood uit aan kinderen op straat, want ons lunchpakket was veel te veel en zij waren er zeer blij mee !

Wij vervolgden onze reis naar Debark door de prachtige bergen ..

prachtige natuur

Af en toe een stukje lopen…

ik op de foto langsd de kant van de weg

Rond half 4 kwamen we aan op bestemming ! Debark ligt op ongeveer 3100 meter hoogte en het was een stuk frisser hier ! Alvorens we naar ons hotel werden gebracht, stopten we eerst even bij de kaartverkoop voor de hiketocht door het Simiengebergte voor de volgende dag !

Het viel ons op dat de meeste mannen in dit stadje een geweer bij hun droegen..

man met geweer

We moesten lang wachten dus stapten we de bus uit en maakten een praatje met lokale mensen, maakten wat foto’s en haalden bij een winkeltje water en wat koekjes !

jongetje met zelfgemaakte voetbal

Kinderen zie je vaak met zo’n zelfgemaakte bal voetballen…Stro met daaromheen plastic zakjes en touwtjes om de boel bij elkaar te houden…. Wat een armoede…maar de kinderen spelen er niet minder om !

In dit winkeltje kochten we meteen ook even sigaretten ! Ze verkopen in Ethiopië de sigaretten los, per stuk dus…Ze staan je raar aan te kijken wanneer je een heleboel pakjes tegelijk koopt ! Een pakje lokale sigaretten kost slechts 15 Birr ! Dat is ongeveer 60 cent !!

Iedereen uit onze groep sloeg water en koekjes in, dus deze man deed goede zaken !

winkeltje

Intussen had Marianne de kaartjes en werden we naar ons hotel ( Lobelia Hotel ) gebracht ! Ze had ons al gewaarschuwd dat dit één van de slechtste hotels zou zijn waar we tijdens deze reis zouden overnachten…

In het hotel was geen lift en bij de receptie was er nauwelijks ruimte voor onze koffers , laat staan om er allemaal te staan wachten op onze sleutel. Bovendien liep er hotelpersoneel rond die met hun geweren in mijn zij prikten…Gelukkig stonden deze geweren niet op ‘scherp’ ….tenminste dat zal toch wel niet ?

Onze kamer was oud en veel was er kapot….Handdoeken, WC papier en glazen ontbraken dus Rob ging meteen even terug naar de receptie om deze spullen te halen…Daar stonden meer groepsgenoten op dezelfde spullen te wachten !

onze hotelkamer met uitzicht

We hadden een smal balkon, maar vroegen ons af of het wel vertrouwd was om daar te staan, aangezien er nogal wat scheuren in de muren zaten ! Maar de douche was lekker, er was zelfs warm water en de WC trok door en er was licht, dus zo slecht vonden we deze kamer helemaal niet !

We spraken af om om 18.00 uur te gaan eten in het enige goede restaurantje van het stadje. Een paar honderd meter vanaf ons hotel. We moesten onze zaklamp meenemen voor de terugweg, want er is nauwelijks verlichting op straat en er zitten nogal wat kuilen/gaten in de weg !

We namen eerst een drankje bij een barretje naast het restaurant. Rob nam een biertje en ik dacht : laat ik eens thee proberen…..Ik kreeg een heel vies kopje…Bovendien zat er schuim op de thee en het smaakte totaal niet naar thee…Ik heb toen maar om een nieuw bakje gevraagd  !

Om half 7 gingen we naar het restaurant en ik bestelde spaghetti. 1½ Uur hebben we op ons eten moeten wachten…Het voordeel was wel dat iedereen ongeveer tegelijk het eten kreeg ! We zaten gezellig en hadden ongelooflijk veel lawaai met z’n allen…Er zaten nog enkele toeristen, die af en toe eens naar onze tafel keken….zo van : hee, kan dat wat rustiger daar ?

Ik was blij dat we onze zaklamp mee hadden genomen, want op het toilet deed het licht het niet en ik zag enorm veel spinnenwebben…

Het was koud toen we weer terug liepen naar ons hotel, slechts 9 graden terwijl het overdag nog 27 graden was geweest !

2 gedachtes aan “EEN LANGE RIT NAAR DEBARK

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Haha nee, maar als je moet, moet je …Ik las bij thuiskomst in de krant dat er sinds 50 jaar niet zo’n droge periode is als op dit moment en dat er miljoenen mensen dreigen om te komen in Ethiopië…Niet best ! De lokale mensen moeten zelf uren lopen om water uit een put te halen ! Alle rivieren die we onderweg zagen stonden droog…