Reisverhaaltjes.nl

EGYPTE I

KOP EGYPTE Het Egyptische ‘ IBM ‘ Insha’ allah, bukra en malesh : Insha’ allah betekent ‘ als God het wil ‘ en volgt op elke, ja elke toezegging – en betekent in feite : als het dan niet lukt, dan heeft Allah het zo gewild ! Bukra betekent ‘ morgen ‘ maar men bedoelt eigenlijk : wat vandaag niet lukt, kan ook morgen of overmorgen en morgen kan misschien ook volgende week zijn, ooit – of nooit ! Malesh past bij de vriendelijke, lome aard van vele Egyptenaren en de vertaling ervan is zoiets als ‘ maakt niets uit ‘  ‘ wind je niet op ‘ of ‘ kalm blijven ‘. Malesh is echter ongetwijfeld ook de binnensmondse vloek v/d vertwijfelde reiziger ! Caïro is de hoofdstad van Egypte en telt tussen de 21 en 23 miljoen inwoners…ze weten het niet precies ! Het is de grootste stad van Afrika. De stad met voorsteden is zo groot dat als je vanaf de uiterste oostelijke rand naar de piramides van Gizeh wilt reizen, je daar waarschijnlijk minimaal 2 uur over doet ! Overdag overheerst de indruk van vuil, stof en lawaai. Het stinkt naar uitlaatgassen en er heerst een permanente, maar desondanks op de 1 of andere manier toch functionerende verkeerschaos. Er zijn meer dan 3000 moskeeën en minaretten ! In 2012 maakten wij een (groeps) rondreis door het prachtige Egypte. Net op tijd, want het is daarna een tijd onveilig geweest om in Egypte te reizen. Wij merkten dit toen al, want er waren bijna geen toeristen… Onze reis startte in Caïro. We kwamen midden in de nacht aan  en ik was op slag verliefd op deze enorme stad, waar het ook s’nachts nog vreselijk druk is ! Ik was erg onder de indruk van al die moskeeën en minaretten…  Na een paar uurtjes slapen, gingen we op pad en liepen naar het metro station. Ook daar was het enorm druk en het was zaak om goed bij elkaar te blijven en snel erin en snel eruit ! De metro zat stampend vol..je hebt een mannen ‘afdeling’ en een vrouwen ‘afdeling’ en gemengd….Rob ging tussen de vrouwen staan, per ongeluk ( ja, ja )…vrouwen met hoofdoekjes en boerka’s, oeps foutje !! We hadden veel bekijks in de metro, iedereen lachte of zwaaide naar ons !  We hoefden maar 3 haltes en liepen verder, op naar het Egyptisch museum !! Het krioelt er van de auto’s, heel veel taxi’s en alles toertert, om maar vooral voorrang te krijgen, een vreselijke herrie dus ! egyptisch museum Hierboven een foto van het Egyptisch museum. In 1858 stichtte de beroemde egyptoloog Auguste Marriette het Egyptisch nationaal museum, dat met zijn circa 150.000 objecten tot de grootste musea ter wereld behoort ! Vanwege plaatsgebrek kan echter maximaal 50% v/d objecten worden tentoongesteld. In de komende jaren moet het museum worden vervangen door een nieuw groot gebouw ! De verzamelingen omvatten oa. beelden van koningen, granieten sfinxen, dodenfiguren, lijkwaden en grafgiften. Absolute publiekstrekker zijn de zalen met de schatten van Toetanchamon. Hier ligt oa. het dodenmasker van hem en de beide gouden en houten sarcofagen. De massief gouden sarcofaag weegt 225 kilo ! Een ander hoogtepunt is de mummiezaal ! Je mag in het museum niet fotograferen en we moesten dan ook de camera’s inleveren. Maar dit is het tijdperk v/d mobiele telefoon….dus Rob maakte stiekem foto’s…..en ja hoor….hij werd gesnapt !! Rob legde uit dat hij aan het smsen was…en heus, echt waar, géén foto’s maakte ! Nog geen dag in Egypte en Rob zijn tweede overtreding….  Wij waren slechts een paar uur in het museum, volgens mij kan je er wel een paar dagen rondlopen en dan heb je nog niet alles bekeken…erg mooi en indrukwekkend ! Na het museum bezochten we 2 moskeeën. De schoenen moesten uit en ik kreeg een lang groen gewaad die ik moest aantrekken want ik liep er te bloot bij…( blote schouders ) in moskee met land groen gewaad Ik lijk hier wel zwanger…..maar mijn buideltasje had ik om mijn middel, vandaar die dikke buik !! ( ik denk, ik leg het even uit…..) Er is in Egypte 5x per dag een gebed en dat hoor je dan ook over de hele stad heen galmen, heeft wel iets !! mohammed ali moskee Hierboven foto van de Mohammed Ali moskee ! We bezochten ook nog 2 minaretten. Daarna liepen we naar de Islamitische wijk !  Hèt hoogtepunt van mijn dag ! Wàt een vriendelijke mensen en wàt een vieze puinhoop daar… een vuilnisbelt…zwerfkatten, vliegen en stank…hoe die mensen daar wonen ? Maar wel gezellig met elkaar, familie is daar erg belangrijk ! We liepen ook door hun souk ( bazaar) Je kan er van alles kopen en de mensen, vooral kinderen begroetten ons uitbundig met ‘ Hello ‘.

islamitische wijk De souk komt uit in de bekende El Kahlili bazaar, de grootste en bekendste bazaar van heel continent Afrika ! De volgende dag reden we eerst naar Memphis en bezochten we het Mit Rahina museum en vooral het enorme beeld van Ramses II was erg indrukwekkend ! beeld ramses II Vervolgens reden we door naar Sakkara, gelegen ten zuiden van Gizeh. Sakkara is het grootste openluchtmuseum, dat alle tijdperken in de Egyptische geschiedenis verenigt. We bezochten graven en de trappiramide van koning Djoser, foto hieronder ! piramide van djoser We bezochten nog een Papyrus museum en we eindigden  onze dag bij de piramides van Gizeh  en de sfynx ! Hier hadden we naar uitgekeken….Eerst maakten we  mooie panorama foto’s van de piramides !

De grootste piramide  heet ‘Cheops’, het is 137 m. hoog ! Je kan in de piramide tot het middelpunt, 68,5 m.  komen…en dat hebben wij ook gedaan…we namen een zaklampje mee, want het is er aardig donker. Het eerste stuk loop je half bukkend, daarna een steile trap omhoog en uiteindelijk kom je in een ruimte waar een granieten tombe ligt…je vraagt je  af, hoe ze de piramides hebben gebouwd…er zijn zoveel theorieën over…De piramide bestaat uit 2,5 miljoen stenen, die elk minstens 2 ton wegen !!  ( basisbreedte is 227 m. )

We hebben er een paar uur rondgelopen, zo indrukwekkend, prachtig !! Met een horde verkopers achter ons aan, met hun souveniers wapperend voor onze neus, liepen we naar de sfinx…opnieuw erg indrukwekkend ! 20 m. hoog en 73 m. lang…een gezicht van meer dan 4 m. breed, dat zijn de afmetingen v/d sfinx, een leeuw met een mensenhoofd ! Op het moment dat wij er waren was de sfinx afgesloten voor publiek, ze waren er volop aan het graven omdat er een ondergronds gangenstelsel is ontdekt !

We liepen naar beneden , naar het stadje waar we de rest v/d groep zouden ontmoeten, maar konden de afgesproken plek eerst niet vinden…..Er liepen al zeker een uur  2 kleine kinderen achter ons aan met hun souveniertjes….’one pound, one pound”…uren later hoorde ik dit nog…We hebben uiteindelijk maar iets van ze gekocht.! We reden terug naar Caïro stad en gingen op een terrasje de waterpijp uit proberen ! Vervolgens gingen we naar het treinstation om daar de nachttrein naar Ashwan te nemen ! Onze plaatsen waren al gereserveerd….trouwens je kan ter plekke geen treinkaartjes kopen, je moet altijd van te voren reserveren ! We waren er ruim op tijd, want de treinen rijden er niet bepaald op tijd ! Je weet nooit wanneer die komt… Maar het was wel leuk om daar rond te hangen…het toiletbezoek was minder aangenaam…..de deur kon niet op slot, een gat in de grond…1000 vliegen en een enorme stank…. Hoe het verder ging, kan je lezen in Egypte  deel II

4 gedachtes aan “EGYPTE I

1. Lieke van der Aa

Mooi reisverslag! De herinneringen komen weer helemaal terug, wat heb je de sfeer ook goed beschreven! Ik kijk uit naar het volgende reisverslag.