Reisverhaaltjes.nl

EGYPTE II

EGYPTISCHE HIEROGLIEFEN

De trein kwam eerder dan verwacht ! We settelden ons saampjes in onze coupé, ons ‘ huisje ‘ voor de komende 13 uur ! We kregen een warme maaltijd, vergelijkbaar zoals je in een vliegtuig krijgt ! We besloten niet lang daarna om maar onder de wol te kruipen……maar ik kon niet slapen…het ‘ gehobbel ‘ van de trein deerde me niet, maar die dekens zaten zó strak, ik kon ze ook niet los schoppen….en natuurlijk moest ik naar de WC !  Een hele onderneming…zaklamp mee…vochtige toiletdoekjes…afdekpapier voor op de wc bril, dan kan je tenminste even zitten.. Ook hier een enorme viezigheid en stank, maar ja dat hoort erbij ! Hieronder foto in de trein !

in de nachttrein

Uiteindelijk ben ik toch in slaap gevallen, maar werd wakker toen het licht werd. Af en toe gluurde ik even achter het gordijntje naar buiten…ik zag de Nijl en heel veel  dadelpalmen. Rond half 8 kregen we een ontbijtje en rond 9 uur kwamen we in Aswan aan. We zouden opgehaald worden door een busje, maar geen bus en chauffeur te bekennen, toen maar lopend naar hotel, was niet zo ver…maar jeetje, wat was het hier warm ! Tegen de 40 graden ! We zaten nu ook 1000 km zuidelijker.. Ons hotelletje bevond zich tussen de Nijl en de souk , een mooie locatie ! We besloten meteen maar even onze omgeving te verkennen, even bij de rivier gekeken en de souk in, op zoek naar een bak koffie ! Niet veel  later zaten we gezellig aan een tafeltje, in de souk, met een heel klein kopje, vol drap met enorme  sterke koffie…je moest de drap eerst wel even laten zinken !!! Lekker ? hm even wennen…. In de souk was een vent met kranten, die mij zogenaamd een krant wilde verkopen, maar hij stond zó dicht tegen mij aan….die slimmerik zat met z’n hand aan mijn buideltasje en had 1 ritsje al half open ! Uitkijken dus hier !

Rond 12 uur vertrokken we naar een steengroeve, om de onvoltooide obelisk te bekijken. De 42 m. lange obelisk is van graniet, één v/d hardste steensoorten. Rondom is een diepe gleuf uitgehakt, zodat het profiel v/d obelisk duidelijk herkenbaar is, maar de onderzijde zit nog vast aan de rotsbodem. Hij werd niet afgemaakt vanwege een aantal scheuren in het gesteente ! Ik vraag me af, hoe ze dit beeld rechtop hadden willen zetten, toentertijd…ze schatten dat het ruim 1100 ton weegt !!

onvoltooide obelisk

Via de dam en het Nassermeer gingen we naar Philae. Philae is eigenlijk geen eiland meer omdat het door de stuwdam ten prooi viel aan het water v/d Nijl. Het gehele tempelcomplex werd steen voor steen verplaatst ( 1972-1980 ) naar het naburige eiland Agilkia ! Om daar te komen stapten we dus in een motorbootje. Prachtige tempels en heel veel te zien !

Je ziet er veel reliëfs en hiërogliefen die verhalen vertellen, zie foto bovenaan dit verhaal ! Ook is hier een Romeinse invloed geweest..

Romeinse invloed

Deze reus wilde met mij op de foto !!

bewaker wilde met mij op de foto

Bij terugkomst in ons hotel gingen we meteen met nog een paar anderen naar het zwembad, het was zó warm ! Even lekker zwemmen en zonnebaden ! We lagen zo heerlijk op ons bedje toen het ineens begon te waaien…we zagen allemaal rotzooi, vnl. plastic zakjes door de lucht vliegen…ik zei nog voor de grap : ‘ straks krijgen we regen en onweer ‘ !  en tot onze verbazing voelden we even later druppels…we hadden echt zoiets van, huh ?…regen ?? Het regent ‘nooit ‘ in Egypte !! Het begon toen echt te onweren …we maakten grapjes en bleven eerst liggen, maar toen begon het wel erg hard te regenen, dus snel de boel bijelkaar en wegwezen !  Het werd ineens noodweer ! We konden niet met de lift, want er kwam allemaal water uit en stroomde de gang op… Vanuit onze kamer keken we naar het zwembad en zagen dat er al stoelen in het water lagen en van alles waaide kapot… We hadden inmiddels geen stroom meer, dus geen licht en airco meer…gelukkig hadden we zaklampjes mee !

noodweer stoelen in zwembad gewaaid

We bleven een tijd op onze kamer, het regende nog steeds en het was donker… Na een uurtje of zo besloten we naar de receptie te gaan, daar zaten een paar uit onze groep gezellig bij kaarslicht ! We gingen even naar buiten en schrokken…de straten stonden helemaal blank, bomen waren omgewaaid….takken afgebroken…een enorme chaos !! Dit gebeurt dus echt nooit in Egypte ! Ze waren al druk bezig met opruimen, auto’s reden voorzichtig…het water bleef ook gewoon in de straten staan…

Wij hadden een trip naar Abu Simbel geboekt, vertrek midden in de nacht…we hoorden dat die waarschijnlijk niet door zou gaan door het weer….dat was minder leuk.. ’s Avonds gingen we uit eten en zochten een restaurant, waar  wel stroom was.. Dat is uiteindelijk gelukt en heerlijk gegeten, we gingen op tijd naar bed, want om 2.45 uur werden we gewekt…de trip naar Abu Simbel ging gelukkig toch door ! We gingen maar met drie ‘ man ‘ , de rest van de groep ging niet mee !  Allereerst reden we naar een soort contrôlepost, via spiegels werd er onder het busje gezocht naar eventuele bommen !!!!  We moesten wachten op meerdere bussen, want we gingen in konvooi rijden obv politie ( voorop en achteraan )  Mocht er een overval onderweg plaatsvinden, dan werden we beschermd door de politie… Abu Simbel ligt 5 km vanaf de grens met Soedan ! Het was 3½ uur rijden door de woestijn !

woestijn

Rond 7.15 uur waren we bij het beroemde tempelcomplex !

abu Simbel

abu simbel

Prachtige tempels, die ze verplaatst hebben. De enorme beelden, 20 m. hoog ! zijn doormidden gezaagd en met hijskranen verplaatst en weer in elkaar gezet ! ( 61 m. hoger en 200 m. verderop ) Ook alle tekeningen ( hiërogliefen ). Met dit project zijn ze 4 jaar mee bezig geweest en hebben ze hulp gekregen van vele landen, ook van Nederland ! Hadden ze dit niet gedaan, dan was dit complex onder water gelopen…dat was een catastofe geweest natuurlijk ! Het complex is 3000 jaar oud en werd gebouwd in de tijd van Ramses II

Als je in het complex loopt weet je niet wat je ziet, zo mooi !  Binnen mocht niet gefotografeerd worden, ik heb er allemaal ansichtkaarten van gekocht en even een paar gefotografeerd om er toch een indruk van te geven.

in het complex

Prachtig al die tekeningen en beelden !! We hebben er een paar uur rondgelopen en ik had zeer zeker geen spijt van deze lange trip ! Rond 10 uur vertrokken we weer naar Aswan !

lig ik in bus te slapen

Maar ff een tukkie gedaan ! Rond half 2 waren we weer terug in ons hotel, even douchen en de souk in en een lekker broodje falafel gekocht ! We besloten die middag om met de rest v/d groep, mee te gaan op excursie…we waren nog fit en we wilden niks missen… We gingen met een boot over de Nijl varen, door een natuurreservaat !

koeien langs de Nijl

langs de Nijl

We brachten een bezoek aan het vriendelijke volk, de Nubiërs ! Hierover meer in een volgend verhaaltje…

2 gedachtes aan “EGYPTE II

1. Leen

Ja, Abu Simbel was echt de moeite! Eén van de hoogtepunten van de reis.
    Jammer voor degene die er niet bij waren.
    Maar wel meer plaats voor ons dutje achteraf:-)

en die storm:-) Al dat zand, precies schuurpapier! een natuurlijke peeling voor de huid:-)