Reisverhaaltjes.nl

EGYPTE III

hieroglieven

Na het bezoek aan de Nubiërs, werden we aan de overkant v/d Nijl gedropt en stapten we in de laadbak van een auto…we gingen nog ergens eten ! Het was inmiddels al donker, het was een aardig endje rijden…Ik had geen zitplek bemachtigd en moest me vasthouden, wilde ik niet op iemands schoot terecht komen. Rijst, vlees en een overheerlijke saus stond op het menu…bij wie ? Geen idee…bij een kennis, van een kennis en daar een kennis van…zoiets ! Alles smaakte voortreffelijk en het was een gezellige afsluiting van onze superlange excursiedag van 17 uur ! We besloten dan ook maar vroeg in ons mandje te gaan…

De volgende ochtend, trokken we na het ontbijt weer verder. Een boottocht over de Nijl stond op het programma….en dan niet in zo’n drijvende flat ( cruiseschip ), nee…met een felucca, een traditionele Egyptische houten zeilboot ! ( zonder motor)  Op het vlakke dek, lagen dekens en overal kussens ! We zochten een lekker plekje en de zonnebrandcrèmes en leesboeken kwamen te voorschijn ….en relaxen maar !

op de felucca

We zigzagden stroomopwaarts en genietend v/d zon, zagen we het Nijllandschap langzaam aan ons voorbij trekken !

dadelpalmen aan de oevers v/d Nijl

Tussen de middag, hadden de koks onze lunch klaar….niet op de felucca, maar op de serviceboot, die achter ons aan voer ! Op deze boot konden we ook naar het kleinste kamertje…We aten een soort macaroni, de koks hadden hun best gedaan, het was super ! Na de lunch, terug naar ons eigen plekkie en wat kletsen, lezen, slapen….gewoon genieten dus ! Hier hadden we het druk mee…tot aan het avondeten ! We meerden af aan de oever en smeerden ons eerst in met Deet, want we werden van alle kanten aangevallen door steekmuggen ! Daarna schoven we aan tafel, voor een bord soep en rijst met witte bonen, opnieuw heerlijk ! We bleven nog gezellig een paar uur naborrelen…het was een zwoele avond, rustig op het water en hier en daar een lichtje in de verte…de biertjes smaakten goed !!

Toen kwam het moment aan, dat we in onze slaapzak moesten kruipen…op dek, onder de blote sterrenhemel ! Wauh, gaaf, om zo te gaan slapen….dat slapen gaan viel overigens tegen…het was zo warm in die slaapzak, en zodra je een arm buiten boord hield, werd je meteen lek geprikt door de muggen… Bovendien moest ik natuurlijk weer plassen….tot 2 x toe zelfs…Dus zaklamp mee, over de slapende reisgenoten heen stappen, en naar de andere boot, daar lag de hele bemanning ook te ronken…ook hier zachtjes lopen dus…

Rond 6 uur was iedereen weer wakker en om de beurt vertrokken we met tandenborstel en kam naar de ‘badkamer’ ! Allemaal hadden we muggen-en vlooienbeten….lachen ! Iedereen zat te krabben ! Ondanks de jeuk was het superleuk op de felucca ! Na nog een ontbijt werden we aan wal gezet, waar onze trouwe bus al stond te wachten…

Onze chauffeur bracht ons naar Kom Ombo voor een tempelbezoek. Kom Ombo was gewijd aan 2 goden, de krokodillengod Sobek en Harthor, met z’n valkenhoofd ! Bij de tempels werden we belaagd door kinderen met kettinkjes..

tempel Kom Ombo

Tempel van Kom Ombo, met zuilen van 15 m. hoog !

afbeelding Sobek krokodil

Afbeelding van Sobek ( krokodil )

Er is ook een museum met krokodillenmummies, waar ook uitgelegd wordt, hoe het mummificeren in zijn werk ging, erg interessant !

krokodillenmummies

We dronken nog een Arabische koffie op een terras en toen richting onze bus….daar waren de kids weer…..ik was ze al kwijt, het was zo rustig… ! Ik kreeg 2 armbandjes, een kralenketting…en van een jongetje een bosje zelf geplukte bloemetjes….kadootjes , gratis…. helemaal voor niks ! Wat lief ! Onze gids had voor ons allemaal 2 broodjes falafel gekocht, die we even in de bus opaten….hier hadden we rust, zonder dat er iemand met een beeld, ansichtkaarten, of sjaal voor je gezicht staat te wapperen….en in je oor schreeuwt  ‘ one pound, one pound ‘ !

Na 1½ uur rijden waren we in Edfu…hier de tempels van Horus !

tempel van horus edfu

Opnieuw prachtige tempels ! Napoleon met zijn leger, heeft vroeger veel schade hier aangebracht…tempels werden in de brand gestoken en op de muren werden de reliëfs kapot gemaakt…

schade aan muurtekeningen door komst van Napoleon

in brand gestoken tempels, door Napoleon

Na Edfu reden we door naar Esna voor het volgende tempelbezoek ! Vervelen deed het niet, de tempels zijn allemaal weer anders…

tempels in esna

In deze tempels is nog veel kleur op de wand te zien en de 18 zuilen met bloemenmotieven, zijn uit de tijd van de Grieken en Romeinen.

Aan het eind v/d middag kwamen we aan op onze eindbestemming….Luxor ! Hier bleven we een paar dagen, want hier is ontzettend veel te zien ! Luxor ligt ongeveer in het midden van Egypte, aan de oostelijke oever van de Nijl ! En wat hadden we hier een leuk hotel met een schitterend uitzicht !

LUXOR

Niet verkeerd hè ? Pal voor onze neus, de Luxor tempel, daarachter de Nijl en aan de overkant de Westbank…daar oa. de Vallei der Koningen met het graf van Toetanchamon !

’s Avonds gingen we met nog een paar uit eten. Rob bestelde kameel !! en ik pizza….maar dat was geen pizza zoals je in Nederland op je bord krijgt…het was één kleffe toestand….waarom bestel ik altijd het verkeerde ? Gelukkig maakte het toetje alles weer goed….plakjes chocolade cake met chocoladesaus mmmmmmm. Gelukkig liepen we tijdens deze reis ontzettend veel en viel ik eerder af, dan dat ik aankwam…( meestal is het andersom )

Hoe het verder was in Luxor, lees je in Egypte IV…..

2 gedachtes aan “EGYPTE III

1. Leen Luyts

We hebben toch veel gezien in Egypte, hé Margreet!

Die Nijl gaat me altijd bijblijven, uniek stukje natuur dat jammer genoeg meer en meer verdwijnt. Blij dat ik met jullie heb van kunnen genieten!

Leen

1. Margreet Pruis Bericht auteur

We hebben ontzettend veel gezien, erg mooi en wat jammer voor het land, dat het op het moment niet overal veilig is voor toerisme….we waren er net op tijd !