Reisverhaaltjes.nl

EGYPTE IV

hierogliefen egypte

In Luxor verbleven we enkele dagen. Zoals ik al in deel III schreef is hier ontzettend veel te zien. Op de oostelijke oever bevindt zich de Luxortempel en Karnak, op de westelijke oever oa. de Vallei der Koningen en Koninginnen !

Op onze eerste dag vertrokken we na een heerlijk ontbijtje op het dakterras, al om 7 uur !

ontbijt

We liepen naar de oever v/d Nijl en stapten in een motorbootje, die ons naar de overkant bracht. De Nijl is enkele honderden meters breed en de langste rivier ter wereld !

met een motorboot naar de westbank in luxor

Daar werden we opgewacht door een busje, die ons naar de Vallei der Koningen bracht ! Zo in eerste instantie van afstand niks bijzonders ….alleen maar grote heuvels zand ! Maar hier bevindt zich de begraafplaats van de farao’s ! Onder de grond werden de tombe’s voor de koningen aangelegd. Eerst werd er een schacht gegraven, die leidde naar de schatkamer. Daar werden verschillende objecten neergelegd zoals juwelen, meubilair en rijtuigen. In de centrale ruimte werd de sarcofaag gezet, waarin de dode was bijgezet. Alle objecten en mummies liggen nu in het Nationaal Museum in Caïro. Dit alles hebben we in het begin van onze reis bekeken !

Momenteel zijn er 63 tombe’s ontdekt èn geïdentificeerd. Graf nr. 62 is die van Toetanchamon. Dit graf werd per toeval ontdekt door Howard Carter. Met ons toegangskaartje mochten we drie graven bekijken ! Helaas mocht ook hier weer niet gefotografeerd worden….maarrr Rob deed dat wèl, met zijn mobieltje…en ja hoor, hij werd opnieuw betrapt !! De bewaker was erg boos en wilde de telefoon zien….Hij zei, dat er 200 Euro boete per foto op staat èn je moet de foto’s verwijderen ! Dit gebeurt dan op het politiebureau ! Rob bleef kalm en loste dit probleem op door de bewaker om te kopen….Rob gaf hem 100 Egyptische pond ! ( ongeveer 10 euro ) Daarmee ging de bewaker akkoord ..probleem opgelost ! Zie, hoe je je in een corrupt land snel aanpast… Dit gebeurt natuurlijk veel vaker en zo verdienen de bewakers er een aardig zakcentje bij ! Hij blij, Rob blij en vooral ik blij…je moet er niet aan denken om in Egypte op een politiebureau te belanden.

In de graven zie je prachtige hiërogliefen en gekleurde tekeningen op de wand, ontzettend mooi ! Ik heb er allemaal grote kaarten van gekocht en 1 er van op de foto gezet…deze..

gekleurde muurschildering van graf konningsvallei

Hier de plattegrond v/d Koningsvallei :

plattegrond Koningsvallei

Na de Koningsvallei gingen we met onze bus en met een soort treintje naar Deir el- Bahri om de dodentempel van Koningin Hatsjepsoet te bekijken. Een enorme indrukwekkende tempel met  terrassen. Koningin Hatsjepsoet regeerde 22 jaar lang over Egypte, als enige vrouw. Haar naam betekent  ‘eerste onder de vrouwen’

dodentempel van Koningin Hatsjepsoet

In 1903 werd hier een mummie gevonden…maar pas in 2007 hebben wetenschappers kunnen vaststellen aan de hand van een DNA onderzoek, dat een gevonden kies  in de kaak paste van de mummie ( Hatsjepsoet ! )

de tempel

Prachtige beelden en zuilen in deze tempel ! Na deze tempel gingen we naar de andere kant v/d berg, naar Deir el – Medina. Hier bevinden zich de graven v/d nobelen, de beeldhouwers, schilders, tekenaars en houtbewerkers. Zij waren het, die de graven in de Koningsvallei hebben gemaakt. Ze moesten hun hele leven hier blijven wonen met het hele gezin, zodat ze niks door konden vertellen over de geheime graven v/d koningen. we hebben een graf bezocht. Deze graven zijn nog mooier dan in de Koningsvallei, vind ik ! Deze graven vertellen meer over het dagelijkse leven, afgebeeld op de muren…Hieronder een foto v/d graven, binnenin mocht niet gefotografeerd worden…

graven v/d nobelen in deir el medina

Na deze graven bezochten we een Al Basta fabriek. Al Basta is een zeer harde steensoort, lijkt op marmer. Hier lieten ze zien, hoe ze oa. vazen maakten, met de hand en machinaal.

al basta fariek

Er is een bijbehorend winkeltje waar je kunt kiezen uit duizenden beeldjes ! Wauh, erg mooi ! Maar thuis hebben we ook al een paar honderd Egyptische beeldjes, dus ik besloot niks te kopen.

beeldjes

We dronken in het winkeltje een kopje thee en gingen toen terug naar de Nijl. Onderweg maakten we nog een fotostop bij de colossen van Memnon. Deze twee beelden zijn 18 m. hoog en ze stellen Amenhotep III voor. Door aardbevingen zijn ze aardig beschadigd.

Vervolgens pakten we de motorboot en gingen weer naar de overkant. We gingen wat eten in een Islamitisch restaurantje. Hiervoor liepen we door allerlei steegjes, daar kwamen ook duidelijk geen toeristen, maar onze reisleidster wist de weg, omdat ze ook in Luxor woonde ! We aten een soort macaroni, met gebakken uitjes, kikkererwten en nog meer aparte ingrediënten, die ik niet ken, maar het was echt bijzonder lekker !

eten in Islamitisch restaurant

Na het eten, liepen we even naar ons hotel, even snel naar de WC en een spuitje deo onder mijn armen, want we gingen meteen weer weg. We gingen een ritje maken met een kaleche, een Egyptische paardenkoets !

ritje met een kaleche

Was erg leuk, eerst reden we door Luxor stad en daarna door de souk heen…dat paste nog maar net door die nauwe steegjes. In de souk was het erg druk en overal zagen we vrouwen met boerka’s !

vrouwen met boerka's

Ze verkopen werkelijk van alles in de souk, goud/zilver, kleding, groente, fruit, vlees, kippen, bloemen van glas enz. enz.

met de kaleche door de souk

Ons eindpunt was Karnak ! Dit dorp ligt 2½ km. buiten Luxor. Het is één groot buitenmuseum. Karnak is het grootste religieuze bouwwerk in de wereld !! Nr. 2 toeristische trekpleister in Egypte ( de piramides staan op 1 ). we hebben er een paar uur rondgelopen, er is zoveel te zien, vele tempels, muren, zuilen ( 134 ), sfinxen en obelisken.

sfinxen bij Karnak

Deze sfinxen lopen helemaal door naar de tempel van Luxor ! Zie foto hieronder ( Luxortempel )tussen de palmen, zie je ook de sfinxen !

Luxortempel

obelisken

We waren bekaf, vakantie is toch om uit te rusten ??? Met de kaleche werden we rond 17.30 uur weer bij ons hotel afgezet. ’s Avonds gingen we samen in Luxor uit eten.

De volgende ochtend, vertrokken we om 8 uur na het ontbijt. We liepen weer naar de Nijl en staken de rivier over en liepen naar een fietsverhuur…Een fietstocht stond op het programma voor de ochtend ! Leuk, fietsen in Egypte ! Het duurde wel even, totdat iedereen een ‘lekkere’ fiets had uitgezocht !

fietstocht

We fietsten over kleine rustige weggetjes in een prachtige omgeving. Alle kinderen onderweg zwaaiden en riepen ‘hello’…

ik op de fiets door een dorpje

kar met suikerriet

We dronken onderweg thee, vlakbij de Habu tempel, die we ook gingen bezichtigen. Deze tempel is 150 m. lang ! De muur is 18 m. hoog ! Hier meer dan 7000 vierkante m. met versierde muur reliëfs.

Habutempel

muur relief

In deze tempel zie je nog heel veel kleur op de muren. Vroeger was alles in het kleur, maar door de eeuwen heen is dit grotendeels overal verdwenen ! De Habu tempel is één v/d best bewaarde tempels van Egypte en is gebouwd door Ramses III

osiris beelden

veel kleur op de muren

Nadat we alles uitvoerig hadden bekeken, fietsten we verder…naar de Koninginnen vallei ! Hier bezochten we drie graven. Helaas is het graf van Nefertiti niet open voor publiek. Ook hier prachtige schachten met veel kleur op de wanden. Schitterende hiërogliefen en alles op de muren vertelt een verhaal ! Hier mocht helaas weer niet gefotografeerd worden en Rob waagde het ook niet meer…

Na een schitterende ochtend, fietsten we terug en leverden onze fietsen in. Met de boot weer naar de overkant en terug naar ons hotel. We haalden in de souk even een broodje en besloten samen in ons hotel op het dak naar het zwembad te gaan. Even een lekkere duik te nemen. Er was daar helemaal niemand te bekennen. Het is maar een klein zwembad, stelde niet veel voor, maar wel een lekkere afkoeling. We hadden wel zin in wat drinken…en zochten de ober op, want er was wèl een bar, dus moest er ook een barkeeper zijn…we hadden hem snel gevonden…hij lag te slapen achter de bar…hij had ons al die tijd niet opgemerkt !

zwembad ons hotel op dak

Aan de voorkant hadden we een mooi uitzicht op de Luxor tempel, maar aan de achterkant hadden we dit….

schotels op de daken

We konden even een paar uur relaxen, maar om half 5 ‘moesten’ we weer verzamelen, bij de receptie ! We gingen KAMEEL rijden !!

Je ziet, als je een( georganiseerde ) rondreis maakt, hoe verschrikkelijk veel je ziet en doet…en dat ELKE dag…lees ook mijn verhaal GROEPSREIZEN, waarom ik deze manier van reizen zo mooi vind !

Hoe het verder ging, lees je in het volgende verhaal over Egypte ( het laatste deel ) !! Deel I t/m III over Egypte kun je vinden in de linkerkolom bij TAGS !!

Ben jij wel eens in Egypte geweest ? Wat vond je ervan ?

2 gedachtes aan “EGYPTE IV

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Dankjewel voor je reactie Lieke ! Ja daar heb je wel gelijk in…steeds met het bootje naar de overkant,al die graven, de fietstocht, de rit met de kaleche en toen nog die leuke kamelentocht ! Er is zoveel te zien in Luxor !!