Reisverhaaltjes.nl

GANESH

ganesh beeld

DAG 6 RONDREIS RAJASTHAN

Opnieuw een lange reisdag ! We verlieten ons prachtig hotel in Ranthambore en gingen naar Pushkar. Een rit van 270 km ! In Nederland is zo’n ritje niks, maar this is India…We deden er ruim 6 uur over !

ONZE ROUTE IN INDIA

Uiteraard hadden we de nodige stops onderweg, voor koffie, toilet en dergelijke. Bij alle wegrestaurantjes waar we stopten, waren souvenirshops en ik vulde meestal mijn tijd om wat in de shops rond te snuffelen !

Tijd om te lunchen kregen we niet, want in Pushkar is veel te zien en daar wilden we niet te laat aankomen. We kregen daarom een lunchbox mee voor in de bus.

Gelukkig was er onderweg veel te zien. De nomaden, de grote kudden schapen en geiten, zoals je in het vorige verhaal hebt kunnen lezen. Maar ook de natuur was mooi om ons heen. In dit gebied bevindt zich namelijk een bergpas, met een lengte van 8oo km. !

bergen onderweg

Af en toe zagen we tempeltjes onderweg

tempeltje

Rond een uur of 4, toen we bijna in Pushkar waren, stopten we even bij een Ganesh tempel. Helaas waren we net een dag te laat om het dagenlange Ganesh festival mee te maken.

Ganesh of Ganesha is de god met het olifantenhoofd. Hij is de god van de wijsheid, welvaart en goed geluk. Ook neemt hij hindernissen weg en is de beschermheilige van reizigers. Hindoes bidden tot Ganesh voor ze aan iets nieuws beginnen, zoals een nieuwe baan of wanneer ze gaan verhuizen !

Rond half september is er in veel plaatsen in India een Ganesh festival. Tijdens dit festival wordt deze (half)god vereerd. Hindoes kopen dan allemaal een Ganesh beeld en nemen deze mee naar huis. Daar wordt het beeld op een altaar gezet en versierd. ’s Morgens en ’s avonds wordt er bij de beelden gebeden en offers neergelegd ( meestal zoetigheden ) Op de laatste dag loopt men met gigantische modellen van deze godheid in processie en deze worden in het water ( zee, meer, rivier ) ondergedompeld. Het is een kleurrijk spektakel, dat gepaard gaat met godsdienstige liederen en dansen. Het festival duurt soms wel 10 dagen !

Helaas was dit dus net afgelopen. Maar deze (menshoge) beelden stonden er nog wel allemaal !

ganesh beeld

ganesh beelden

Jammer dat we dat gemist hebben !

zitplaatsen bij tempel

het meer waar de beelden worden ondergedompeld

Zoals je ziet is er plaats voor veel mensen !

Sommige Hindoes zaten er nog te bidden

aan het bidden

Daarbij horen offers & rituelen ….

ritueel

hindoe

Rob vond een klein Ganesh beeldje ( 30 cm. ) tussen het afval. Die ging mee naar Sneek !

ganesh beeldje gevonden

Toen we dit beeldje thuis uit een plastic tas uit de koffer haalden, zagen we dat er wat beestjes en twee spinnen meegereisd waren… Deze belandden in de container, want je weet nooit wat voor joekels het uiteindelijk worden ! En stel je voor dat deze giftig zijn..

Wil je meer lezen over goden, lees dan ook mijn verhaal HINDOE TEMPELS

Na deze korte stop reden we Pushkar binnen. We liepen eerst over een bazaar waar we de lord Brahma tempel bezochten. Later wandelden we langs het heilig meer waar veel gelovigen komen baden en bidden om vergeving en genezing.

Dit en meer in het volgende verhaal !