Reisverhaaltjes.nl

HET VERKEER IN INDIA

druk verkeer in india

Ga je naar India en overweeg je een auto te gaan huren? Lees dan dit eerst even…

Omdat we tijdens onze rondreis door Rajasthan ongeveer 2000 km hebben gereden, had ik alle tijd om naar het verkeer om ons heen te kijken. Wat zijn nou de verkeersregels in dit land? Alles  krioelt gewoon doorelkaar en iedereen toetert. Verkeersborden of verkeerslichten zie je niet of nauwelijks… Ik zal je er vandaag iets meer over vertellen:

In India rijdt men links. Tenminste op papier dan. In de praktijk rijdt iedereen gewoon waar die wil, want in India is de weg openbaar, dus voor iedereen! Er zijn geen verkeersregels, nou ja ze zullen er wel zijn maar de brutaalste, de grootste heeft (neemt) gewoon voorrang!

Eigenlijk is er maar één verkeersregel: een koe heeft namelijk altijd voorrang! In India blijf je van een koe af! Steekt er een kudde koeien de weg over, dan heb je pech en moet je wachten totdat deze trage dieren de overkant hebben bereikt. Ligt een koe midden op de weg, dan rij je hier netjes omheen. Waarschijnlijk ligt het dier midden op de weg omdat het zoevende verkeer langs hem enige verkoeling geeft!

koe steekt de weg over

In India bestaat wel zoiets als een test om te leren rijden, maar de meesten doen zo’n test niet. Het verkeer in India is dan ook levensgevaarlijk!

Hoewel er in verhouding lang niet zoveel auto’s rijden dan in Nederland en men lang niet zo hard rijdt, gebeuren er ontzettend veel ongelukken. Meer dan 30.000 per maand(!) en er sterven jaarlijks meer dan 100.000 mensen aan een verkeersongeval! Nou moet ik er wel bijzeggen dat het land meer dan een miljard mensen telt! Maar toch, er gebeuren ontzettend veel ongelukken..

druk verkeer in india

Vrachtwagens zijn meestal overladen( ze kantelen dus snel), ze blijven midden op de weg rijden, wijken niet snel uit en nemen gewoon voorrang. Net zoals de lokale bussen die uitpuilen van de mensen, dus als er een ongeluk gebeurd, dan heb je natuurlijk ook meteen veel slachtoffers…

Men vervoert de gekste dingen per fiets, kar of wat dan ook…

in india vervoert men de gekste dingen op een fiets, hier ijsblokken

Vooral streekbussen kun je maar beter voor laten gaan, want dit zijn de meest roekeloze chauffeurs. Ze hebben altijd haast, omdat ze betaald worden om passagiers zo snel mogelijk van A naar B te brengen. Ze stoppen gewoon midden op de weg, om passagiers uit te laten stappen. Hoe eerder ze bij punt B zijn, des te langer ze even pauze hebben. De meeste ongelukken gebeuren met deze bussen. Vele rijden het ravijn in of botsen frontaal tegen een vrachtwagen. Omdat gewoon geen van beide de ander ook maar een centimeter de ruimte geeft!

Op een brommer zit men met het hele gezin en hoewel een helm de laatste jaren verplicht is, zie je nog ontzettend veel mensen die er niet een dragen. Gebeurd er een ongeluk, dan rijdt men vaak gewoon door. Zelfs wanneer een vrachtwagen een kind dood rijdt…

In de steden krioelt alles door elkaar. Iedereen die maar een claxon heeft, gebruikt deze om de paar seconden! (om de twee seconden zelfs, is na onderzoek gebleken) Een lange toeter betekent: als je nu niet weg gaat, rij ik over je heen! Veel voetgangers en brommers reageren pas bij dit signaal! Men staat rustig midden op de weg tussen het verkeer te kletsen en soms wordt een paar meter van de weg gebruikt voor hun handelswaar dat op de grond ligt! Van voorsorteren heeft niemand gehoord en als men van richting wil veranderen steekt men de hand uit het raam. Knipperlichten worden nauwelijks gebruikt! Auto’s zitten vol deuken, de spiegels zijn ingeklapt of ontbreken…

druk verkeer india

Fietsen hebben geen verlichting!

fietsen in india

Op de grote meerbaans wegen rijdt ongelooflijk veel vrachtverkeer. Vrachtwagens en bussen nemen altijd voorrang omdat ze de grootsten zijn. Ook hier wordt de claxon om de paar seconden gebruikt! Op de achterkant van de vrachtwagen staat ook : Blow horn please! (Dit is in de toekomst verboden. Op een nieuwe vrachtwagen staat deze tekst niet meer!) Men haalt zowel links of rechts in(zelfs tussen twee auto’s haalt men in), ook al komt er een tegenligger aan!

Vrachtwagens en bussen zien er gekleurd uit en hangen vol met religieuze dingen!

vrachtwagen india

Voor kleine dieren, katten en honden wordt er niet uitgeweken, daar rijdt men gewoon overheen, mochten deze niet aan de kant gaan. Niemand ruimt een dood dier ook op. Een dode hond blijft gewoon liggen en wordt door onder andere vogels opgegeten. Ik heb zelfs gezien dat een hond van een dode hond zat te eten!

druk verkeer delhi

druk verkeer delhi

In India rijdt men zo rond de 40- 60 km. per uur(op de snelweg). Door de drukte kan er meestal niet harder worden gereden. Je ziet vaak op de snelweg rijen vrachtwagens die gewoon langs de kant van de weg staan geparkeerd! En spookrijden is in India ook heel normaal. Het gebeurde vaak dat wij stopten bij een wegrestaurant voor een pauze. Als we dan weer wegreden, reden we een paar km. terug tegen het verkeer in, tot we bij een afslag kwamen en zo de weg weer op konden keren!

Op het platteland en in de bergen is het rustiger, maar zijn de wegen heel smal en veel slechter. Veel kuilen, zandwegen, er liggen keien of takken op de weg. Hier kom je behalve koeien ook nog eens veel herders tegen met kuddes schapen of geiten

herders met schapen

’s Nachts rijden is helemaal levensgevaarlijk, omdat er nauwelijks of geen verlichting is en je de koeien op de weg in het donker niet ziet (of te laat)

Als je dus van plan bent om zelf een auto te huren in India, houd hier dan allemaal rekening mee zou ik zo zeggen en ik raad je af om ’s nachts te gaan rijden!

Heb jij wel eens in India een auto gehuurd? Hoe heb jij dit ervaren?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *