Reisverhaaltjes.nl

INDONESIË I

indonesie

In 1982 maakte ik een rondreis door Singapore en Indonesië, van bijna 5 weken ! Mijn moeder nam met tranen in haar ogen afscheid, want ze zei, in mijn tijd gingen de mensen naar Indonesië en kwamen nooit weer terug….ik kwam wel terug, maar in de begin jaren 80 was het best wel bijzonder om zo’n verre reis te maken ! Ik was toen 18. Nu reizen 20-en 30 jarigen en ouder natuurlijk, de hele wereld rond ! Er is heel wat veranderd in die 33 jaar ….

Ik had het geluk, dat ik met mijn vriendin en haar ouders mee mocht naar Indonesië ! Haar ouders zijn er geboren en we gingen dus ook veel op familiebezoek ! Ook had ik het geluk, dat mijn moeder de reis betaalde…ik zou haar dan na de reis af en toe wat geld teruggeven….ik had een baantje na schooltijd en op de zaterdag….maar van dat teruggeven is niet zoveel van terecht gekomen…Ik ben mijn moeder dan ook voor eeuwig dankbaar, dat ik mee mocht !

De route :

kaart van indonesie

Na een lange vliegreis met tussenlandingen op Rome, Bahrein en Bangkok, startten we met de rondreis in Singapore. Toen al een enorme grote en schone stad. We verbleven er 3 dagen en maakten elke dag tourtjes, oa naar China Town, een krokodillenkwekerij, parken, bezochten een show met traditionele Chinese, Indische en Maleisische dans en naar de Sakaya Muni Boedha Gaya tempel, de tempel v/d 1000 lichten !

The Singapore river

singapore river

Van het schone Singapore vlogen we naar de nog grotere stad Jakarta, maar wat een verschil…hier veel drukker, stank van uitlaatgassen en veel zwerfafval op straat ! Op de weg krioelde het van de brommertjes en je zag vader en moeder met wel 3 of 4 kinderen, gezamenlijk op één brommertje zitten ! Verder reden er veel becaks, de Indonesische fietstaxi ! en er liepen veel zwerfhonden en zwerfkatten op straat…. Wat erg komisch was….iedereen had een zakdoek om de neus en mond geknoopt, dit tegen de stank v/d uitlaatgassen… In Jakarta gingen we op familiebezoek ! Jakarta had toen 6 miljoen inwoners….nu bijna het dubbele ! Bij de familie hadden we veel bekijks van alle buren en diens buren etc. en tientallen kinderen…Er was geen elektriciteit en toen het donker werd, schrok ik steeds van de kleine tjitjaks ( hagedisjes ) op de muren….toen ik naar de toilet moest, namen we een olielamp mee…ik was erg bang voor insecten en spinnen…..we bleven 2 dagen bij de familie en overdag gingen we van alles bekijken, oa. Taman Mini, een park, waarin een overzicht gegeven wordt v/d vele culturen in Indonesië. Je ziet er veel traditionele woningen en veel tempels ! Ook hier hadden wij weer veel  bekijks…soms werd ik gevraagd of ik met ze op de foto wilde…! Op de tweede avond gingen we naar een discotheek….ja dat wil je hè, als je 18 bent ! Er waren maar twee ! discotheken in heel Jakarta !! De ene was vol en bij de andere mochten we naar binnen, ook hier hadden we heel veel bekijks !

Na twee dagen vlogen we verder naar het eiland Celebes. Met een tussenlanding op Ujung Pandang, waar we ook moesten overstappen in een ander ( kleiner ) vliegtuig, vlogen we door naar Manado, helemaal naar het noorden. Op het vliegveld werd ik erg aangekeken en mensen ‘ aaiden ‘ over mijn armen …om mijn witte huid te voelen…, dit vonden ze zeker erg bijzonder…ik vond het minder leuk..! In Manado gingen we ook naar familie, we bleven hier bijna 1 week ! Geen toeristen hier…en erg primitief voor onze begrippen, geen elektriciteit, gas en waterleiding…..Onze koffers waren niet mee gekomen, die waren in een verkeerd vliegtuig terecht gekomen of ze stonden nog in Jakarta…ze waren er iig. niet !…de eerste paar dagen moesten we ons redden met de kleding die we aan hadden…De familie woonde in een klein dorp, ver buiten Manado…maar het mooie was, niet ver van een paradijslijk strand ! Het strand lag bezaaid met prachtige grote schelpen, ik heb een tas vol mee naar Nederland genomen !

dorp celebes

Het dorpje buiten Manado

strand

De foto’s zijn van slechte kwaliteit…ze zitten natuurlijk al zolang in mijn plakboek…

In die week, waren we vaak op het strand en zwommen in zee…er was verder niemand te bekennen ! We aten heerlijk bij de familie, elke dag rijst…wel was het ontzettend ‘ scherp ‘…tot vandaag de dag ben ik nog steeds gek op Indisch eten, ik kan bij wijze van spreken, elke dag rijst eten ! Mijn vriendin en ik schreven elke dag in een soort reisdagboekje op wat we allemaal beleefden en in Manado had je geen ramen…maar luiken…en die stonden ’s avonds open ! We schreven dan bij het licht van een olielamp….daar kwamen insecten, vlinders op af natuurlijk …ik schrok steeds enorm van die grote vliegende torren ! Brrr, doodeng vond ik dat !

We zijn in die week nog naar Tomohon geweest en naar het Tondanomeer en naar kruidnagelplantages.

liggen kruidnagels te drogen

Hier liggen kruidnagels te drogen ! Veel Indische mensen rookten kretek sigaretten, daar zitten kruidnagels in…ik vond het niet lekker ruiken…

Ik vond het een  prachtige week in Manado ! We werden door zo’n 50 ‘man’ uitgezwaaid op het kleine vliegveld….we gingen nu naar Bali ! Hoe het daar was, kun je lezen in deel II….