Reisverhaaltjes.nl

INDONESIË II

balinees masker

Na een prachtige week in Manado op het eiland Celebes, landden we op Bali ! Ons klokje moest voor de zoveelste keer weer bijgesteld worden, want hier was het weer een uur vroeger. Op Bali moesten we eerst een hotel zien te vinden, met de taxi reden we van het ene hotel naar het andere, alles vol. Uiteindelijk vonden we een schitterend appartement in Kuta, op loopafstand v/d zee ! Even lekker douchen en toen hoppa naar de leuke winkeltjes, waar we al voorbij waren gereden. Hè, hè, hier weer ‘blanke’ mensen, nu viel ik tenminste niet meer zo op….alhoewel…. ik was hartstikke rood, van al die uurtjes op het strand in Manado ! We gingen die avond niet al te laat in ons mandje, maar van slapen kwam niet veel…we hadden een tor op de kamer gesignaleerd, van, zonder te overdrijven wel een cm. of 7….en nu zagen we hem ineens niet meer….probeer dan maar eens te slapen…

De volgende dag, hadden we een taxi voor de hele dag afgehuurd en bezochten wat houtsnijwerkwinkeltjes, een zilversmederij en een winkeltje waar ze schilderijen maakten. Ware kunstenaars hoor, hier op Bali ! Ik had weer veel bekijks…vast niet om mijn mooie benen, maar om mijn blanke/rode benen….

man kijkt naar mijn blanke/rode benen

Mijn portemonnee was aardig lichter geworden, want ik had voor mijn familie allemaal beeldjes gekocht en voor mijzelf een masker. Verder nog tientallen ansichtkaarten om te versturen….ja, dat deed men vroeger !…en ik kocht nog een kris ( een Indonesische dolk ) ook die kon je toen zonder problemen uitvoeren.

Vervolgens bezochten we mooie tempels. Overal werden we gevolgd door verkopers en iedereen wilde een praatje maken.

tempels op Bali

Na een lange dag en veel gezien reden we met de taxi terug naar het hotel. Ik dacht nog lang na, over de dode hond die op straat lag….aangereden… en onze taxichauffeur reed over een eend heen…toen ik achterom keek zag ik hem nog spartelen…Er liepen ook zoveel zwerfdieren op straat.

De volgende dag, gingen we met dezelfde taxichauffeur naar de apentuin. Bij de ingang kocht ik pinda’s en 5 m. verder was ik de pinda’s al kwijt….voor dat ik het wist, had ik een aap op mijn schouder en die griste de pinda’s uit mijn handen ! Funny !

We bezochten nog meer tempels en natuurlijk het bekende Tanah Lot ! Een Balinese Tempel op een mini eilandje, waar we ook naar toe klauterden.

bij tanah lot tempel, bali

tanah lot tempel

De resterende dagen op Bali vermaakten we ons op het strand en bij ons zwembad. Onze reis ging verder naar Java. Met de nachtbus was het 2 uur rijden naar de westkust, daar gingen we met bus en al op de boot. De oversteek duurde maar een half uurtje. Ik was alweer met iemand in gesprek !

met bus op de boot , oversteek naar java

Rond half 11 ’s avonds kwamen we op Java aan. De buschauffeur had zeker haast, want hij scheurde over de slechte wegen en af en toe stond hij pal op de rem omdat er grote keien midden op de weg lagen. Onze weg ging door de bergen en nergens was er verlichting….Het was bijna half 5 in de nacht, toen we Malang binnenreden, we moesten toen nog op zoek naar een hotel, uren later lagen we eindelijk in een bed en brrrt wat was het koud in Malang ! De volgende ochtend zagen we in wat voor een prachtig guesthouse we waren beland. Rondom was een tropische tuin en er stond een grote kooi met een pratende beo. De vogel sprak diverse talen, chinees, javaans, engels en zelfs nederlands…we waren er niet weg te slaan, zo’n grappig beest ! Selamat Pagi ! ( goedemorgen ) of Good morning, sir ! ( hij had zeker zijn bril niet op ! ) of How do you do ? Van alles kraamde hij eruit. Mijn vriendin en ik paradeerden steeds langs de kooi en de vogel floot dan het bekende deuntje, zoals sommige bouwvakkers fluiten als er een mooie dame langsloopt ….

In Malang huurden we ook weer privéchauffeurs en we zagen ontzettend veel, van ritjes door de bergen, naar een waterval en een nachtelijk avontuur op de vulkaan de Bromo ( daar meer over in een ander reisverhaaltje ! ) ’s Avonds gingen we meestal per becak de stad in, opnieuw doodeng, zo druk op de weg en alles krioelde doorelkaar en zo’n becak heeft geen verlichting. Ik zat dikwijls met mijn handen voor de ogen als er een brommer recht op ons af kwam…gelukkig liep het steeds goed af, we hebben heel wat ongelukken gezien daar….Onze privéchauffeur had ook verteld dat het wel een uur duurt voordat er een ambulance ter plekke is en dan is het vaak al te laat… Zelf raakte hij ook een fietser die met een baal rietsuiker op de pakjes drager reed , ik zag hem liggen op de weg, toen ik achterom keek, met de rietsuiker over hem heen !

Natuurlijk bezochten we ook de Borobudur, het boeddhistisch heiligdom in de buurt van Yogyakarta ( ook hierover meer in een ander reisverhaaltje ) In dit gebied is de actieve vulkaan de Merapi en overal zagen we lava, van de lava worden weer mooie beeldjes gemaakt !

Van Yogya namen we de trein naar Bandung, een reis van 11 uur ! De trein kwam een uur te laat en er kwam nog een extra uur bij op, want de locomotief was stuk. In de trein was het een enorme puinhoop, asbakken en prullenbakken, daar hadden ze nog nooit van gehoord…men gooit afval òf op de grond òf gewoon uit het raam ! Met de trein reden we langs de vulkaan de Merapi en die spuwde as. Buiten zagen we alles bedekt met  3 à 4 cm. as en ook in de trein zat iedereen en alles onder de as. We waren dan ook erg vies !

in de nachttrein naar bandung

Door de laag as, kwam de locomotief tot stilstand…de remmen deden het niet meer…dus wij de trein uit en wachten tot het probleem weer opgelost werd, dit duurde minstens een uur !

Midden in de nacht kwamen we in Bandung aan. Daar eerst weer op zoek naar een hotel, er was veel vol, toch uiteindelijk een guesthouse gevonden, na eerst een douche, konden we eindelijk gaan slapen. De afgelopen week hadden we veel in de nacht gereisd en weinig slaap gehad. De volgende dag waren we ook alweer vroeg op pad. We hadden een busje besteld met chauffeur voor 7 uren. We bezochten de Tangkuban Perahu, ook een actieve vulkaan, je kon al wandelend naar de kraterrand lopen. Hier veel warmwaterbronnen en geisers en het stonk er ontzettend naar zwavel. Ik heb zwavelstenen meegenomen naar Nederland. Ik zeulde ook al vanaf Manado met een tas vol schelpen, koraal en zeesterren…dat begon erg te stinken ! De zwavelstenen konden er dus nog wel bij !

tangkuman perahu

heet water bij de vulkaan

Borrelend heet water !

Na een paar dagen Bandung reden we naar Cipanas, daar hadden we 3 weken geleden afgesproken met de familie uit Jakarta, om elkaar hier weer te ontmoeten…maar ze waren er niet.. Na een paar uur wachten, besloten we naar hun huis te rijden, dat was ‘slechts’ 2 uur rijden. We lieten een briefje achter voor de familie dat we naar Jakarta waren gegaan. Daar aangekomen, bleek de familie er niet te zijn …juist, die waren naar Cipanas ! We werden door de buren opgevangen en kregen ook eten . Uren later kwam de familie weer terug….en reden we nu gezamenlijk naar Cipanas, want daar hadden we al een hotel geregeld. Tja, wat is een mobieltje nu dan handig….

Het waren twee gezellige dagen in Cipanas en zagen veel van de prachtige omgeving !

sawah's op java

We eindigden onze lange reis weer in Jakarta, bij de familie thuis. Daar bleven we nog een aantal dagen. De buurvrouw was jarig op één van die dagen en we werden uitgenodigd. Buiten werd een film op een groot doek ‘gedraaid’ en mijn vriendin en ik zaten met nog zo’n zeventig of tachtig andere kinderen naar een ‘spannende’  Kong Fu film te kijken…( vréselijk ) Èn werden we lek geprikt door de muggen…de volgende dag probeerde ik de bulten te tellen, maar na minstens 60 geteld te hebben, hield ik er maar mee op…

We maakten ook een feestdag mee, nl 17 augustus, de dag waarop Indonesië onafhankelijk werd ( in 1945 ) alhoewel dit pas jaren later door Nederland werd erkend !

Tijdens de feestdag waren er veel optochten en ’s avonds was er buiten bij het huis v/d familie weer een podium neergezet. Dit keer speelde er een band en er zaten weer enorm veel kinderen, van alle leeftijden. Mijn vriendin en ik werden uitgenodigd om op het podium te komen, om een liedje te zingen en te gaan dansen….eehhh mooi niet dus !! We hielden het daar voor gezien en we gingen met z’n zessen naar de discotheek  ‘Three Horses’ ! We hadden 10.000 Roepia  mee, klinkt heel veel, maar dat zal niet veel geweest zijn…we hadden geen zakken, droegen een jurkje en gaven het geld aan een v/d jongens. Hij betaalde van ons geld de entree voor alle 6…eeehh dat was niet helemaal de bedoeling ! De discotheek was klein, maar de muziek was goed ! Om 1.00 uur, afgesproken tijd, waren we weer ‘thuis’ ! We hadden het ontzettend gezellig met de kinderen v/d familie en nog met vele anderen. Ik had zoveel adressen al gekregen, veel van onbekenden en ik beloofde ze allemaal te schrijven !

Op 23 augustus, kwam dan een einde an onze vakantie… We werden door velen naar het vliegveld gebracht, we namen afscheid van iedereen en via Singapore, Columbo, Abu Dhabi en Zürich waren we ruim een dag later weer terug in het ‘koude’ Nederland ( 14 graden ), met een tas vol stinkende schelpen, vele souvenirs en vol met verhalen over de schitterende reis en het prachtige land Indonesië !

Heb je INDONESIE I nog niet gelezen , klik dan op de link !

4 gedachtes aan “INDONESIË II

1. geeske hoogeveen

Wat een totaal andere wereld en wat een belevenis!
    En leuk geschreven !
    Ga hier vooral mee door, ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag.

2. Corrie

Een prachtig verhaal Margreet over de reis door Indonesië,in 1996 hebben wij een rondreis
    van een maand op Java en Bali gemaakt,onze mooiste vakantie ooit.
    Al denk ik wel dat jij, je vriendin en haar ouders meer van het normale leven daar hebben
    meegemaakt dan wij,héél bijzonder.

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Hoi Corrie, dank je voor je reactie ! Wij waren veel op familiebezoek en de ouders van mijn vriendin komen uit Indonesië, spreken dus de taal en ja dan ervaar je meer over hoe de mensen ECHT in Indonesië leven…het was een hele belevenis !