Reisverhaaltjes.nl

KONSO DORP

In mijn vorig verhaal schreef ik over ons bezoek aan een schooltje bij de Konso stam. Na dit bezoek liepen we het Konso dorpje in.

Deze stam heeft een geheel eigen manier van leven en lijkt op geen enkele andere Ethiopische stam. Het is een grote stam, 300.000 mensen, verdeelt over 42 dorpjes en in ieder dorp wonen negen clans !

De Konso staat vooral bekend om hun waga’s, oftewel graftotems in de vorm van houten beelden ter ere van hun overleden ouders. Helaas kom je deze totems steeds minder tegen op hun land omdat ze erg geliefd zijn bij kunsthandelaren en deze worden aan hun verkocht !

Hun dorpen liggen op een heuvel en worden omringt door een muur van takken. Dit als verdediging, maar vooral ook als bescherming tegen wilde dieren en modderstromingen in de regentijd .

Elke woning ( hut ) heeft een aparte omheining van takken en stenen muurtjes. In het dorp is het een wirwar van smalle paadjes, gangetjes, muurtjes en takken ! Bij elke hut loopt wat vee rond.

dorp met smalle paadjes en de hutten zijn omringd met muurtjes en takken

hut met loslopend vee

Ze bedrijven landbouw op terrassen en ook hiermee onderscheiden ze zich met andere stammen ! Ze verbouwen groente, wat fruit, katoen, sorghum en maïs.

Wij kregen een rondleiding door het dorp en er heerst een hele gemoedelijke sfeer. Je voelt je er echt welkom. In dit kleine dorpje waren ze volgens mij nauwelijks toeristen gewend, want vooral de kinderen stoven alle kanten uit wanneer je een foto wilde maken.

kind bang voor op de foto

kinderen

hutjes en kinderen

De mannen waren aan het relaxen…

mannen relaxen

en de vrouwen deden het zware werk…

vrouw met takkenbossen op haar rug

vrouw met mais op haar rug

Terwijl de gids net had verteld dat de vrouwen en mannen hier samen het zware werk doen….Misschien hadden de mannen net even pauze…

Er wordt niet getrouwd binnen eigen clan. Er wordt op drie manieren getrouwd : uit liefde, kidnapping ( de vrouw wordt uit een ander dorp ‘gepikt’ ) of de ouders zoeken een vrouw voor hun zoon !

Wèl bestaat hier het ritueel met deze grote ronde kei

grote ronde steen

Een jonge man moet deze steen tot op schouderhoogte optillen. Lukt hem dat, dan mag hij een bruid uitkiezen en trouwen. Lukt hem dat niet, dan moet hij een jaar wachten en mag hij het opnieuw proberen….

Wanneer je getrouwd bent als man en je krijgt als eerste kind een dochter, mag je een tweede vrouw trouwen, schenkt deze vrouw ook als eerste een meisje, mag je een derde vrouw trouwen enz. Je mag net zo veel vrouwen trouwen totdat het eerste kind een zoon is !!

Dus sommige mannen hebben één vrouw en sommige mannen meerdere vrouwen ! De meeste vrouwen dragen hier trouwens typerende rokken met laagjes, heel grappig. Niet op deze foto’s te zien trouwens..

Ik vond het ontzettend leuk om deze stam te bezoeken. Aan het einde van de rondleiding liepen we het dorp uit en zagen we pas echt goed dat dit dorp inderdaad op een helling ligt ! Onze wandeling was boven begonnen !

dorp ligt op een helling

Nog een foto van de hutjes..

hutjes

Ik kocht nog een prachtig souvenir. Drie poppetjes aan elkaar, gemaakt van klei op een maiskolf, met veertjes op hun hoofd en een stukje stof als kleding, prachtig ! De souvenirs laat ik nog in een ander verhaal zien !

Kinderen vroegen nog om onze plastic waterflesjes en maakten ruzie met elkaar toen sommigen deze uitdeelden…

Wij stapten onze jeeps weer in en reden terug naar ons hotel. Op het terras dronken we een lekker koud biertje en tot twee keer toe viel er een hagedisje uit de boom waaronder ik zat. Ja boven op mijn hoofd en op mijn been, schrok me rot natuurlijk !

’s Avonds aten we buiten op het terras en moesten we mbv een zaklamp een menu op de kaart uitzoeken. Ook meteen voor het ontbijt de volgende dag. Wat een luxe, kiezen uit diverse soorten ontbijt !

Na het avondeten liepen we met het licht van een zaklamp terug naar ons huisje. Ik schrok steeds van die militairen die tussen de struiken verstopt op wacht stonden…Je zag enkel een paar witte tanden in de bosjes staan…

Op ons eigen terras bleven we nog een tijdje staan kijken naar de heldere hemel met miljoenen sterren, prachtig ! Zelden zoveel sterren gezien !

Tussen de middag was er geen water en geen stroom, nu wel maar ik zag een dikke spin in de badkamer, brrrt. Gelukkig hadden we een klamboe ! Minder was….We hadden wel een tweepersoonsbed ( hadden we bijna nooit ) maar maar één kussen…Dus die moesten we delen !

2 gedachtes aan “KONSO DORP

1. Corrie

Rob blijft een kwajongen maar wel gevaarlijk om op zo’n richel te gaan staan,een
    mooie stam daar tegen een berg op.