Reisverhaaltjes.nl

LAATSTE STUK DOOR NOORD-ETHIOPIE

markt onderweg

Na de wandeling in de Kloof van de Blauwe Nijl hield onze reisleidster een toespraak voor onze chauffeur Messi. In Addis Abeba zouden we afscheid van hem nemen en verruilden we onze bus voor landcruisers en kregen we dus andere chauffeurs !

Behalve complimenten en dankwoordjes kreeg hij een grote ansichtkaart met Hollandse molens erop en op de achterkant had iedereen persoonlijk iets opgeschreven. Hij kreeg miniatuur Hollandse klompjes, een pak stroopwafels, een pakje met kleine doosjes soorten hagelslag…Hollandser kan haast niet ! En natuurlijk een vette envelop met inhoud !

afscheid van messi onze chauffeur

We zouden hem missen…

Hij moest ons nu nog even veilig naar Addis Abeba brengen !

Onderweg stopten we nog bij Debre Libanos, een klooster dat in de 13e eeuw is gesticht door de Heilige Tekle Haymanot. De legende gaat dat Tekle zeven jaar lang op één been heeft staan bidden… Deze plek is ook een van de heiligste plekken van Ethiopië !

Helaas ging de kerk net sluiten voor publiek, want er was een dienst. We mochten even een blik in de kerk werpen..

debre libanos

Mensen liggen op de grond te bidden…

Naast de kerk bevindt zich nog een museum waar we een rondleiding kregen van een gids. Naast enorm veel grote bijbels uit diverse eeuwen( met goud of zilveren omslag ) zie je hier kronen, kledingstukken etc van diverse koningen. Er mag niet gefotografeerd worden. Zeker de moeite waard om daar even een kijkje te nemen !

Na dit alles reden we weer verder, het was nog bijna drie uur rijden. Voordat we de hoofdstad binnenreden hielden we nog een kleine pauze aan de kant van de weg bij een klein winkeltje. Iedereen kocht bananen, die dan ook in een mum van tijd uit waren verkocht ! Wij stonden in de rij voor sigaretten, maar die had hij niet…Hoewel je in Ethiopië overal mag roken, roken de Ethiopiërs zelf bijna niet… Ik heb geen een vrouw daar zien roken…Sigaretten zijn voor de mensen hier te duur ! Terwijl je ze los kunt kopen en een pakje kost maar 60 cent !!

Voorbijgangers…

vrouw met baby

Uiteindelijk reden we Addis Abeba in…een enorme stad en het duurde ook nog wel drie kwartier totdat we bij ons hotel aankwamen. Dit was bekend terrein, want in het zelfde hotel waren we aan het begin van onze reis ook ! Al kon ik me daar nog weinig van herinneren…het leek wel een eeuwigheid geleden !

addis abeba, de blauw witte taxi's

Hier weer volop auto’s…die kom je onderweg niet tegen ! Op de foto de blauw-witte taxi’s die je overal ziet rijden !

Eenmaal op de kamer sprong ik meteen onder de douche. Dat er alleen maar koud water uit kwam, kon me even niks schelen…

We gingen vervolgens de stad in, op zoek naar een supermarkt. We hadden sigaretten nodig en in Zuid-Ethiopië zouden we nog maar weinig winkeltjes tegen komen..

De supermarkt hadden we snel gevonden. Alleen sigaretten verkochten ze niet…Gelukkig kwamen we enkele straatverkopers tegen die behalve tissues en kauwgum ook een paar pakjes sigaretten bij hun hadden. Bij de ene verkoper kochten we twee pakjes en bij de andere vijf pakjes, waarvan hij er vier ergens anders op moest halen !

Op de hoek van de straat, vlakbij ons hotel stond iemand met grote geplastificeerde wereldkaarten, maar ook kaarten van Afrika apart. Een wereldkaart hebben we maar omdat ik gek op Afrika ben, wilde ik deze graag hebben. Alleen was even het probleem, hoe krijg ik die onbeschadigd mee naar huis…De man vouwde hem vier keer dubbel en liet zien dat hij zonder problemen en beschadigingen in de koffer kon, dus de koop werd gesloten !

’s Avonds aten we gezellig in ons hotel en gingen we vroeg naar bed. De volgende dag ging om half 6 ons wekkertje weer en begonnen we aan onze reis door Zuid-Ethiopië en wat had ik daar waanzinnig veel zin in ! Ik was zo benieuwd naar de stammen die we zouden gaan ontmoeten en we zouden veel meer dieren zien !