Reisverhaaltjes.nl

MEHRANGARH FORT

MEHRANGARTH FORT JODPUR

Wat een adembenemend mooi fort !

Het is gebouwd van rood zandsteen op een 125 meter hoge heuvel in Jodpur. Het is het grootste fort van Rajasthan en je kunt er makkelijk een paar uur in ronddwalen, je kijkt je ogen uit !

De bouw van het fort begon in 1459 onder Rao Jodha, de stichter van Jodpur. Maar het grootste deel van wat je nu nog kunt bezichtigen stamt uit de tijd van Maharadja Jaswant Singh ( 1638-1678 )

In het fort zijn paleizen, binnenhoven en een geweldige verzameling kostbaarheden, gebruikt door de koninklijke familie ( museum ) Je ziet er onder andere schilderijen, kleding, wapens en draagstoelen !

Helaas hadden wij veel tijd verloren door de lunch eerder deze dag. In mijn vorig verhaal heb je kunnen lezen, dat het personeel in het restaurant met hun handen in het haar zaten, toen er ineens 16 man binnen kwamen wandelen. Ze konden zo’n grote groep niet aan, alles ging dan ook mis. Vandaar dat wij nu een beetje sneller door het fort moest lopen, eigenlijk jammer, want er is zoveel moois te zien !

mehrangarth fort

We kregen bij de ingang headphones, zodat je bij iedere bezienswaardigheid (in het museum) dat genummerd is, datzelfde nummer op je telefoon kon indrukken. Dan kreeg je de uitleg ervan in het Engels ! ( of in een andere taal, welke je maar beter verstaat )

Met een lift werden we naar boven gebracht ! Eenmaal boven vond ik het een beetje griezelig om bij de rand te staan in verband met mijn hoogtevrees. Maar het uitzicht is prachtig over de stad Jodpur met al die blauwe huisjes. Jodpur wordt dan ook ‘de Blauwe stad’ genoemd ! De Brahmanen ontdekten vroeger dat de kleur blauw insecten afweerd !

uitzicht vanaf het fort over de blauwe stad Jodpur

de blauwe stad

Ik heb altijd een hekel om achter een gids aan te lopen en te luisteren… Ik heb dan al snel mijn aandacht er niet meer bij. Dit gold ook voor de headphones. Bij de draagstoelen luisterde ik twee keer half naar een uitleg en toen hield ik het voor gezien. Kijken alleen is voor mij wel interessant genoeg !

Er staan heel wat van die draagstoelen, maar ik laat je er een paar zien

draagstoel

De open draagstoelen zijn voor de maharadja’s en de gesloten stoelen voor de maharani ( vrouw van de maharadja )

gesloten stoel voor de maharani

Je ziet er ontzettend veel wapens, alles achter glas. Dolken, zwaarden, geweren enz

wapens

harnas

De vertrekken zijn prachtig qua architectuur, prachtig versierd

prachtig versierwerk

prachtige architectuur

De slaapkamer van de maharadja, met veel gekleurd glas

slaapkamer maharadja

Het is er inmens groot !

Helaas stonden in elk vertrek wel een paar bewakers achter ons, die meteen de deuren achter ons dicht deden. Het liep namelijk al tegen sluitingstijd aan ( half 7 ) Een voordeel was wel dat er nog nauwelijks toeristen waren, want het schijnt hier best wel druk te zijn overdag !

Drie bewakers

bewakers

Toch kregen we nog even een demonstratie te zien van hoe je een tulband op je hoofd aanbrengt… Zo’n tulband bestaat namelijk wel uit tien meter stof !!

tulband stof van 5 meter of langer

demonstratie tulband op hoofd aanbrengen

En klaar ! Ik doe het hem niet na…

man met tulband op

Na de demonstratie genoten we nog van een prachtige zonsondergang

zonsondergang

en gingen we lopend weer naar beneden. Onderweg zagen we deze handafdrukken, waar een luguber verhaal achter zit… Het zijn handafdrukken van de eerste vrouwen van de maharadja’s, die zich zelf op de brandstapel gooiden, nadat hun echtgenoot was overleden. Een akelige dood, maar zij deden dit vrijwillig. Niet te begrijpen !

handafdrukken van de eerste vrouwen van de maharadja's die zichzelf op de brandstapel gooiden, nadat hun echtgenoot was overleden

Bij de uitgang zat deze vrolijke man muziek te spelen. Rob heeft hem gefilmd, dit filmpje is op mijn Facebook pagina te zien ( voor vrienden alleen helaas )

muzikant

Wij stapten in de bus, die ons in 20 minuten naar het hotel bracht. Wederom een schitterend hotel, voorheen een huis van een koninklijke familie ! Grote ruime kamers met alles erop en eraan, dik voorelkaar ! ’s Avonds laat aten we nog buiten op de binnenplaats. Ik at een heerlijke spaghetti bolognese. We bleven slechts één nacht in Jodpur. De volgende ochtend reden we naar Jaipur ! Opnieuw een lange reisdag !

2 gedachtes aan “MEHRANGARH FORT

1. Yvonne

Absoluut een heel mooi en indrukwekkend fort… maar ik weet er niet zoveel meer van. Kan me voornamelijk herinneren dat ik er ten huwelijk werd gevraagd, haha. Ook dat gruwelijke verhaal was ik even vergeten, van die handen… maar nu ik het teruglees weet ik het weer. Mooi verslag.

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Dankje Yvonne Wat geweldig om daar ten huwelijk gevraagd te worden ! Kan me voorstellen dat je toen geen oog meer voor het fort had, maar meer ‘fort’ (voort)maakte naar een restaurant/bar om dit te vieren !