Reisverhaaltjes.nl

NAAR DE NACHTMIS

NACHTMIS TIMKATFESTIVAL

DAG 5

Alle plannen waren helaas gewijzigd…We zouden om 4 uur in de nacht al naar de mis en onze reisleidster had een geweldige plaats op de tribune voor ons gereserveerd om de doop bij te wonen…Dure kaartjes !

Toen hoorden we dat de doop pas rond 6 uur zou plaatsnemen en dat was voor ons te laat…onze reservering werd gecancelled… We moesten nl een vlucht naar Axum halen en om 8 uur ontbeten en al klaar staan voor vertrek ! Die vlucht mochten we niet missen, want het was de enige vlucht die dag !

Nu gingen we om half 5 naar de mis. Het was maar 10 minuutjes lopen en iedereen ging op eigen gelegenheid. Op straat liepen vele Ethiopiërs in witte gewaden en wij liepen er maar achteraan, dan kwamen we er vanzelf wel…

in de vroege ochtend naar de mis

We hoorden bovendien de zang, dus het kon niet missen !

Aangekomen voegden we ons tussen honderden biddende mensen…Velen lagen nog opgerold in hun ‘dekentje’ te slapen …Vreemd om als een van de weinige toeristen hier tussen te staan ! Het oogde een beetje luguber al die opgerolde slapende mensen die helemaal bedekt waren…Vooral ook omdat het donker was.. Het is misschien raar om te zeggen, maar het leken wel lijken die daar lagen…Bedekte dode mensen na een of andere natuurramp…Gelukkig niet !

opgerolde en bedekte mensen

Je moest gewoon uitkijken dat je niet bovenop ze ging staan…

Deze mensen hebben dus de hele nacht hier doorgebracht, al biddend en slapend in de buurt van de tent, waar de Ark des Verbonds onder stond !

biddende mensen voor de Ark des Verbonds

Op deze foto hierboven zie je de tent in de verte, met daaronder de Ark met de Tien Geboden !

Door een microfoon hoorden we zang en de gebeden. De mensen gingen helemaal op in hun gebed en stoorden zich niet aan ons buitenstaanders…

biddende mensen

bijbel

Intussen bleven er mensen komen. We stonden eerst achteraan, intussen stonden we nu midden tussen alle mensen. Na een uurtje piepten we er tussen uit en liepen langs de tribune en het heilige water. De tribune zat al aardig vol ! Deze mensen zaten te wachten voor de doop !

tribune en heilig water voor de doop

We liepen terug naar ons hotel voor een ontbijt. Honderden mensen liepen in tegengestelde richting, het was nu erg druk op straat…. Ineens zei er iemand : ‘ Hay, Margreet ‘ ! Huh ? Ik keek naast me en daar liep een jochie waar ik de dag ervoor lang mee had gepraat toen we van de rotskerken naar ons hotel liepen…..Hij had mijn naam goed onthouden ! Ach, zo’n lieverdje !

Na het ontbijt brachten we onze koffers naar Marianne onze reisleidster. Ze zat bij de receptie te ontbijten en zij waakte over alle koffers van de groep ! We konden weer terugkeren om de doop bij te wonen, mocht die al begonnen zijn…Weliswaar niet op de tribune maar tussen de duizenden mensen in ! Waarschijnlijk zou je hier niks van zien tussen die drukte, dus wij gingen niet meer terug !

We hoorden later dat een van onze groepsgenoten tijdens de mis was bestolen… Er is nu iemand schat en schat rijk geworden, want hij had ontzettend veel geld in zijn portemonnee…

Tijdens de mis gaf iemand hem zijn portemonnee met de vraag of die van hem was…. Het geld ontbrak, maar zijn rijbewijs en zijn bankpasjes zaten er nog wel in ! Een geluk bij een ongeluk…Tja een sneue boel…!

Gelukkig was iedereen om 10 voor 8 weer terug bij het hotel ! We moesten als een speer naar het vliegveld om onze vlucht naar Axum te halen ! Op het vliegveld zijn strenge controles en die kosten tijd, dus we moesten ruim op tijd daar aanwezig zijn !

De vlucht zelf duurde maar een half uurtje en we gingen rechtstreeks naar het Timkatfestival, die ook in Axum uitvoerig wordt gevierd ! Daarover meer in het volgende reisverhaal !

2 gedachtes aan “NAAR DE NACHTMIS

1. Corrie

Triest dat iemand bestolen is van zijn geld maar je kunt dat verwachten in het donker en temidden van arme mensen die zelf niets hebben en een toerist aan zien als steenrijk.