Reisverhaaltjes.nl

NAAR GONDAR

ARMOEDIGE HUISJES ONDERWEG NAAR GONDAR

DAG 9

Vandaag 150 km rijden over een goed geasfalteerde weg door de bergen. Onze volgende bestemming was Gondar !

kaart van onze rondreis

We vertrokken om 8.15 uur. Een goede weg, dat betekent ook méér snelheid, dus enger met al dat overstekend vee over de weg !

We reden weer een prachtige route door de bergen en langs armoedige kleine dorpjes, zie foto bovenaan…..Hoe de mensen in Ethiopië wonen…zulke krotjes, ze bezitten niks.

Onderweg maakten we een fotostop. Een prachtig uitzicht over de bergen !

uitzicht over de bergen

We maakten enkele foto’s, maar we werden omringd door kinderen. Waarschijnlijk hadden ze niet veel, dat kon je wel aan hun kleertjes zien. We deelden zeepjes uit en een paar reisgenoten deelden een zakje ballonnen uit. Nou ja aan uitdelen kwamen ze bijna niet, de kinderen graaiden in het zakje en in een mum van tijd was deze leeg !

moeder en kind met ballon

meisje met een kapot vies jurkje aan

meisje met pigmentvlekken

Ze vroegen ook allemaal om geld, ‘birrr, birrr’ ( dat is de Ethiopische munteenheid ) riepen ze ! Zo moeilijk vind ik dat. Je wilt wel geven, maar het zijn er gewoon teveel. De armoede zie je gewoon overal in Ethiopië !

We reden verder dus. Onze chauffeur stopte onderweg nog bij een kleine Joodse nederzetting. Of we hier even wilden kijken misschien ? Dit zat niet in het programma, maar het leek ons inderdaad wel even interessant. Bovendien zag ik allemaal souvenirs, dus jaaaa stoppen maar !

een kleine joodse nederzetting

Maar man o man, wat waren die mensen vervelend met hun souvenirs zeg. Tijdens de hele wandeling door hun kleine dorp, liepen kinderen en volwassenen met hun spulletjes voor ons gezicht te wapperen, daarbij schreeuwden ze aan een stuk door de prijs die constant verlaagd werd. Ze wisten niet van ophouden, echt vervelend ! Maakte je een foto van hun hutje of een koe of whatever, daar wilden ze ook geld voor…

kinderen en volwassenen met hun souvenirs

ook hier armoedige huisjes

huisje met joodse sterren

De kinderen volgden ons tot aan onze bus

kinderen volgden ons naar onze bus

Erg vermoeiend is dit, maar ja geef ze eens ongelijk. Ze proberen allemaal iets te verkopen en veel toeristen komen daar niet ! Tuurlijk kocht ik wel wat…

Rond 11 uur kwamen we al aan op onze bestemming in Gondar. Een enorme stad ! We waren hier al eerder geweest toen we van Lalibela naar Axum vlogen en in Gondar een tussenlanding maakten !

We reden de stad uit naar ons hotel. Huisjes op een heuvel met uitzicht over de hele stad. Een schitterende accommodatie, Mintiwab lodge ! Jammer genoeg bleven we hier maar een nacht !Het huisje had een grote veranda waar een schommelstoel, een draaistoel en nog een tafel met twee lekkere stoelen stonden. Een gouden plekje !

rob zit op de veranda in gondar

Lang konden we hier niet van genieten want om 12.15 uur vertrokken we weer met onze bus naar de stad voor een lunch bij de ‘4 Sisters’ ( was heel bijzonder ) en we bezochten kerken en kastelen. Daarover meer in het volgend reisverhaal !