Reisverhaaltjes.nl

ONS LAATSTE HOTEL IN ETHIOPIE

hut onderweg

DAG 21

Vandaag een lange rit van Yabello naar Yirga Alem, waar we onze laatste overnachting hadden in Ethiopië…Onze reis was bijna ten einde..

kaart van onze rondreis

We vertrokken na het ontbijt om 6 uur, want we zouden vandaag te maken krijgen met een erg slechte weg ! Maar wat een schitterende route maakten we !

In de omgeving Yabello was het nog erg droog, zoals je goed op de foto kunt zien

zandweg en erg droog

Maar al gauw werd het steeds groener en zagen we niks anders dan hutjes omgeven door bananenbomen. Prachtig hoe de mensen daar wonen, in de ogen van een toerist natuurlijk. De mensen zelf wonen er in grote armoede en bezitten niks ! Zie ook de foto bovenaan !

hutje met rondom bananenbomen

De weg was superslecht, vol kuilen en hobbels en erg snel kwamen we niet vooruit.

slechte weg

Af en toe passeerden we wat dorpjes

armoedige dorpjes

dorpje

Na een paar uur stopten we even langs de kant van de weg om onze benen te strekken. Er kwamen wat mensen uit de hutjes nieuwsgierig naar ons toe lopen. Ik had weer zeepjes verzameld en had een spijkerbroek en twee T-shirts bij me die ik niet meer nodig had. Ik gaf dit alles aan de arme mensen, die er super blij mee waren ! Omdat onze reis er bijna op zat, gaven veel reisgenoten van alles weg: van pennen, snoepjes, kleding, ballonnen tot knuffels ! Wat waren die kleine kinderen blij met die knuffels, zo ontroerend om te zien…

vrouw met kind aan wie ik zeep gaf

vrouwen met kinderen

Zo heerlijk gevoel om die mensen blij te maken !! Dus een zeer aangename stop was dit !

Onze volgende stop was een koffiepauze. We waren zeer verrast toen Marianne met een groot bord vol verschillende soorten cake aan kwam zetten…Heerlijk wat een traktatie ! Rob en ik zijn nog al snoepers en we hadden deze afgelopen weken maar weinig zoete dingen gegeten. Ik nam dan ook van alle soorten een klein stukje, echt lekker ! In een mum van tijd was de hele grote schaal leeg ! Iedereen had wel wat zin in iets lekkers !

Na de koffiepauze reden we verder. Omdat de rit toch sneller ging dan verwacht, waren we om 11 uur al bij het restaurant waar we zouden lunchen. We reden daarom nog maar een uurtje door en lunchten ergens anders.

Voor Ethiopische begrippen aten we nu in een heel luxe restaurant en dit keer was de bediening een stuk vlotter dan dat we gewend waren. We bleven er ruim een uur zitten.

’s Middags stopten we nog een keer onderweg en opnieuw hadden we allemaal mensen om ons heen. Jammer genoeg hadden we niks meer om weg te geven..

kinderen achter een hek

vrouw met baby

Marianne bleef in de jeep zitten en liet een tiental kinderen foto’s zien op haar tablet. Foto’s van Nederland, sneeuw in Finland, foto’s van Indonesië enz. Ze vonden dit prachtig !! Ze hebben denk ik nauwelijks besef van de wereld. Zij komen hun eigen dorp niet uit..

Rond 16.00 uur arriveerden we in Yirga Alem, in Aragesh Lodge. Ons mooiste verblijf van de hele reis !

ons huisje, rond en enorm groot

Dit huis (!) was helemaal voor ons tweetjes ! We keken onze ogen uit ! Zo groot van binnen ! Een leuk zitje, twee slaapkamers, een buro en een grote badkamer, wat een ruimte ! Ons bed was meer dan twee meter breed ! Van binnen was ook alles van riet en het enige waar ik mee zat was dat hier zeker weten SPINNEN zouden zijn….en er was geen klamboe ! De hele vakantie zag ik gelukkig niet veel spinnen, maar hier maakte ik me ernstig zorgen…

Ik ging eerst maar eens lekker douchen. Toen ik klaar was zei Rob dat er een aap voor een van de raamluiken had gezeten, hij was ervan geschrokken…We keken vanuit ons ‘raam’ uit op een dal. Een bos ! In de verte zagen we overal apen.

Rob ging douchen en ik kleedde me snel aan en ging met mijn camera naar buiten. Er waren twee soorten apen, deze Vervetaap ( groene meerkat )

aap

en deze prachtige zwart-witte, de Colobusaap !

colobus aap zwart wit

Wat een pracht dier ! Er waren er een paar aan het spelen en ik bleef er lang naar staan kijken !

Inmiddels was Rob ook klaar met douchen. Om 18.00 uur werd er een koffie ceremonie gehouden worden en we zouden daar eerst niet naar toe. We hadden dit nu al een paar keer gezien. Gelukkig zijn we toch geweest want er werden gieren gevoerd ! Het was ook de bedoeling dat er hyena’s uit het bos zouden komen die gevoerd zouden worden. Helaas hadden ze geen honger en kwamen ze niet… op tijd ! Na de koffie en toen bijna iedereen terug naar hun huisje was, kwamen ze toch nog… Dit en meer in het volgend reisverhaal !