Reisverhaaltjes.nl

OP VERKENNING

natuur bij palm beach hotel in Kotu, Gambia

Rond middernacht waren we aangekomen in ons hotel, Palm Beach Hotel in Kotu. Toen we redelijk laat wakker werden, openden we onze koffer voor onze wereldstekker, de waterkoker en de zakjes koffie. Onze dag begint in het buitenland altijd met een Nederlands bakkie!

Ik haalde de koffer verder leeg, vulde de diepe kledingkast en de laatjes. Binnen no time stond de toilettafel vol en was onze kamer al een rommeltje. Heerlijk even een weekje niet poetsen of opruimen!

Ik haalde even handdoeken bij de receptie. Ze zouden ze later brengen, maar ik wilde ze nu, zodat we ons eindelijk konden douchen. Rob zocht een winkel op en kwam terug met 6 anderhalve liter flessen water! Dat was wel genoeg voor de hele week! Daarna zochten we de ontbijtzaal op en lieten voor ons beide twee eitjes bakken. Vervolgens gingen we op verkenning! De huisjes stonden in een tropisch aangelegde tuin en overal stonden schitterende palmbomen! Ik hoorde veel vogeltjes fluiten en… waren dat nou aapgeluiden? Tot nu toe weet ik niet of het apengebrul was of misschien toch vogelgeluiden…

Prachtige palmen!

palmbomen bij Palm Beach Hotel, Kotu, Gambia

Naast de ingang van het hotel zagen we een creek, waar veel vogels te spotten waren. Reigers, pelikanen en veel andere onbekende watervogels!

de creek en de zee bij Palm Beach Hotel in Kotu, Gambia

We liepen even naar de zee, maar daar vond ik het maar frisjes zo op de vroege ochtend. Veel wind!

Kotu beach, GambiaDe meeste bedjes waren nog verlaten. Enkele vogels en een zwerfhond zochten naar iets eetbaars…

Om 10 uur kwam de hostess van TUI langs, die wat vertelde over het land, de omgeving en je kon bij haar excursies boeken. Wij boekten niks, want we gingen zelf wel wat regelen. Heel wat goedkoper, bovendien met z’n tweeën met een lokale chauffeur/gids op pad is veel leuker!

Omdat het nog frisjes was besloten we te gaan wandelen, even de boel buiten het hotel verkennen!

Het verraste ons dat we meteen midden in de natuur zaten toen we het terrein verlieten. Uiteraard had ik mijn camera meegenomen, want mijn camera en ik zijn één tijdens een vakantie!

ingang hotel, Gambia

natuur bij palm beach Hotel, Kotu, Gambia

natuur bij Palm Beach Hotel, Kotu, GambiaWe liepen over de zandweg naar de hoofdweg. Onderweg werden we diverse keren aangesproken of we een taxi wilden. In Gambia is de voertaal gelukkig Engels! Dat is heel wat makkelijker dan in het buurland Senegal, waar Frans wordt gesproken!

Er wonen 15 verschillende stammen in Gambia, die circa 30 verschillende talen spreken. De bekendste stammen zijn de Madinka en de Wolof! Gambia is geen groot land, ongeveer een kwart van Nederland. Er wonen ruim 2 miljoen mensen, ruim 90% is islamitisch! Verwacht geen bergen in Gambia, want die zijn er niet. Het hoogste punt is 40 meter, en daarmee is het land nog vlakker dan Nederland!

Eenmaal bij de geasfalteerde hoofdweg sloegen we linksaf. Er liepen koeien op de weg en dat leverde meteen mooie plaatjes op.

koeien op de weg, Kotu, Gambia

Na een meter of 100 had ik al een tiental foto’s gemaakt! Na veel ooh’s, aah’s en wauh’s  kwamen we aan bij een voedingsplaats voor vogels. Er vlogen voornamelijk gieren rond. Deze vogels worden in de winter bijgevoerd, omdat ze dan moeilijker aan voedsel kunnen komen, vertelde een birdwatcher!

vogelvoederplek, Kotu, Gambia

gier, Gambia

Hier begon ook het vogel natuurreservaat waar je een wandeling kon maken. Aan de andere kant van de weg kon je een gids huren, een tijd afspreken, aangeven of je wilde wandelen of een boottochtje wilde maken. Of beide! Bij de brug over een rivier zagen we al veel vogels.

rivier Kotu, gambia

We besloten hier nog terug te komen, maar voor nu liepen we eerst verder.

Onderweg kochten we een bakje ongezouten pinda’s van dit jochie, die samen met zijn moeder en kleine zusje langs de kant van de weg in het zand zaten!

pindaverkoper, Gambia

Bushpig!

bushpig, Gambia

Eucalyptus??

natuur Gambia

Na een paar kilometer belandden we in het dorpje Kotu. We wisselden euro’s om voor dalasi’s bij een wisselkantoortje en zagen aan de overkant souvenirshops en de zee. Souvenirtjes? Die wilde ik wel even van dichtbij bekijken…

Overal en door iedereen werden we aangesproken, handen werden geschud en er werd tig keer naar onze namen gevraagd!

Bij één van de winkeltjes zag ik auto’s gemaakt van afvalblikjes. Vroeger zag je dit soort souvenirtjes veel, maar de laatste jaren bijna niet meer! Schitterend vind ik ze!

auto's gemaakt van afvalblikjes, Gambia

Deze auto’s waren helaas wat aan de grote kant en we vroegen of hij niks kleiners had. Dat had ‘ie’ niet, maaaarr hij kon er wel een laten maken! We onderhandelden over de prijs. Het moest ongeveer 15 centimeter groot worden èn er moest een coca cola blikje in verwerkt worden. Alles was: no problem!  100 Dalasi moesten we aanbetalen, we konden de auto dan 4 dagen later ophalen! We waren benieuwd!

Een eindje verderop zochten we magneten en een bieropener voor op de koelkast. Er was niet veel keus, maar toch een paar leuke uitgezocht. Die waren ‘binnen’, dus daar hoefden we niet meer naar te kijken! Bij de shop was een grappig klein meisje. Ik beloofde de moeder dat ik over 4 dagen hier terug zou komen en een knuffel voor haar dochtertje mee zou brengen! Ze zal wel gedacht hebben: jaja dat doet ze toch niet. (Maar ik hield me aan mijn woord!)

meisje Gambia

Daarna maakten we dat we wegkwamen, want iedereen zocht onze aandacht en we hadden geen interesse voor al dat houtsnijwerk. We liepen via het strand weer terug naar ons hotel. Ook op het strand werden we meerdere malen aangesproken door verkopers

verkopers, Kotu beach

De meesten verkochten vers fruit. Een klein bordje vers fruit kostte 250 dalasi, bijna 5 euro! Dat vond ik maar duur. Ik ben tenslotte Nederlander hè…

We maakten overal een gezellig praatje en foto’s maken was geen probleem. Intussen had ik al vele kaartjes in mijn tas van shops en fruitverkopers. We beloofden bij hen allemaal terug te komen (niet dus)

Inmiddels was de temperatuur een stuk aangenamer op het strand en met de voetjes door het water liepen we terug naar ons hotel voor een drankje op het strand!

terug wandelen over het strand, Kotu beach, GambiaOh ja, ‘iedereen’ wilde mijn pet hebben. Sommigen zeiden: ‘Oh, that’s why the M, it”s the first letter from your name…

Het was een leuke wandeling! De volgende dag besloten we via het strand de andere kant op te gaan. Het strand is kilometers lang en heel breed. Hier en daar stond een klein hotelletje of een strandbar, maar ook hele stukken verlaten strand met palmbomen. Schitterende foto’s maakten we er!  Dat alles kun je zien en lezen in een volgend reisverhaal!