Reisverhaaltjes.nl

SEREKUNDA MARKT

SEREKUNDA MARKT, GAMBIA

DAG 3

”Zullen we naar de markt in Serekunda”, vroeg ik Rob na het ontbijt. Ik kon me nog herinneren dat ik de vorige keer in Gambia deze markt had bezocht. Het leek Rob wel leuk toen ik hem het een en ander erover vertelde.

Bij de receptie vroeg ik even hoe ver deze stad vanaf ons hotel was en wat ongeveer een taxi kostte. Zodat we in ieder geval niet beduveld werden! Ongeveer 20 minuten rijden, hing een beetje vanaf hoe druk het verkeer was, zei de man achter de balie. Een taxi zou ons 300 tot 500 dalasi kosten!

In Gambia heb je drie soorten taxi’s: de groene privé/hotel/toeristentaxi met de vaste prijzen. Meestal staat er bij de standplaats een bord met daarop de prijzen naar andere dorpen/bezienswaardigheden. Je kunt een enkeltje nemen of een retourtje, dan wachten de chauffeurs op je.

De lokale groen/gele taxi’s: je ziet ze enorm veel rijden. Ze worden veel door de Gambianen zelf gebruikt. Dan zijn ze goedkoop dus. Je kunt (moet) onderhandelen over de prijs! Ook hiermee kun je afspreken dat de chauffeur op je blijft wachten. Voor het wachten hoef je de chauffeur niet te betalen.

En verder heb je nog de zogenaamde ‘bushtaxi’, een busje of gewone auto. Deze taxi’s zijn de goedkoopste. Ze rijden een vaste route, maar wanneer je instapt en er zit nog niemand in, kan het plotseling zijn dat het een gewone taxi wordt en deze meer gaat vragen. Ook kan het gebeuren dat je in een overvol busje zit. Er rijdt een bijrijder mee die de deuren opent en sluit en je helpt met de spulletjes in en uit te te laden. Een beetje verwarrend al die soorten taxi’s. Wij gingen maar voor de groen/gele taxi, want die zie je overal rijden.

Toch liep het een beetje anders…

Bij het hotel stonden de groente taxi’s en die zijn ‘duur’ en van teveel betalen houden Nederlanders niet van. Dus we liepen verder over de zandweg naar de hoofdweg. Daar werden we halt geroepen door een knul die me met glazige ogen vroeg waar we naartoe gingen en of we een taxi wilden. Ik dacht: die is onder invloed van drugs of zo, dus bij hem stap ik zeker niet in. Uiteraard bleef hij ons volgen toen we verder liepen. De prijs was begonnen bij 500, het werd al snel 300. Hij riep zijn vriend, want hij was de chauffeur. Omdat ze 300 vroegen, stapten we maar in (een groene taxi.) Ook die andere man. Ze gingen ons rondleiden op de markt zeiden ze. Dat is nou net wat wij niet wilden en we riepen beide: ”no, only drop us on the market!”. Toen de Gambiaan die wazig uit zijn ogen keek in de gaten kreeg dat er aan ons niks te verdienen viel, stapte hij (gelukkig) de auto weer uit.

Het was een gammele rammelende bak die niet hard reed en waarschijnlijk ook niet harder kon… Tijdens het rijden liet hij ons drie pasjes zien, hèt bewijs dat hij een rijbewijs had en hij een echte taxichauffeur was!  Alles zou goedkomen! We kwamen erachter dat je in Gambia op de meeste wegen maar 30, 50 of hooguit 60 kilometer per uur mag rijden. De drukte valt enorm mee, maar de wegen zijn erg slecht. Er zijn maar weinig verharde wegen. Hard wordt er dus in Gambia niet gereden, gewoonweg omdat dat te gevaarlijk is! Je rijdt om fietsers heen, mensen die met kruiwagens lopen, ezels met karren, vee loopt langs de weg, een koe of geit steekt zo plotseling over… Men rijdt net als bij ons rechts. Er zijn checkpoints, maar die laten toeristen meestal met rust!

Na ongeveer een kwartiertje rijden waren we al in Serekunda, tenminste in de voorstad. Serekunda is verreweg de grootste stad van Gambia. Er wonen inmiddels bijna 400.000 mensen! In de hoofdstad Banjul wonen nog geeneens 50.000 mensen!

Uit de rijdende taxi maakte ik al wat foto’s

Serekunda

Hoe verder we doorreden, hoe drukker het werd. Ineens stopten we, hier begon de markt. We stapten uit, gaven de chauffeur de 300 dalasi ( rond de 5 euro) die het geld met een big smile aannam. Waarschijnlijk toch teveel betaald…

Er was markt langs de hoofdweg, maar om op de ‘echte’ markt te komen liepen we een van de vele zijstraatjes in. Eigenlijk word je geadviseerd om een lokale gids mee te nemen. De markt is namelijk een enorm doolhof, waar je heel gemakkelijk kunt verdwalen!

Ik zag geen enkele andere toerist! Mijn camera borg ik snel op. Ten eerste wilden de mensen niet gefotografeerd worden, bovendien had ik weleens gelezen dat je er moet uitkijken voor diefstal/zakkenrollers. Op deze markt die oneindig groot is was het een drukte van belang. Je kon alle kanten oplopen en vaak liepen we over smalle paadjes tussen overdekte kraampjes door. Rob fotografeerde er wel op los. Soms werd hij boos aangekeken of werd er naar hem geroepen. Maar maakte je even een praatje dan was hun boosheid snel over. Gambia is tenslotte één van de veiligste landen van Afrika!

Toch voelde ik me in het begin niet helemaal op mijn gemak tussen duizenden Gambianen en geen andere toerist te zien…

Maar de mensen hadden weinig aandacht voor ons. Ze waren veel te druk bezig met hun handeltje. Je kunt op deze markt werkelijk alles kopen. Van groente, fruit, gerookte vis, kleding, (ook 2e hands), stoffen, potten en pannen, (nep)sieraden, televisies tot autobanden!

Gerookte vis inclusief vliegen

gerookte vis, serekunda markt

Een beautysalon

een beautysalon op de Serekunda markt

Een slagerij inclusief vliegen

slagerij, Serekunda markt, Gambia

Soms werd er een krop sla of een witte kool voor onze neus gehouden…. Only 5 dalasi (10 cent) Ik vraag me af hoe de mensen daar iets kunnen verdienen met zoveel concurrentie…

Toen ik door had dat de mensen nauwelijks oog voor ons hadden, werd ik wat rustiger en genoot van de drukte, alle geuren en kleuren!

Soms zagen we een kleine moskee verscholen tussen de marktstalletjes

moskee op de Serekunda markt, Gambia

Vogels probeerden een graantje mee te pakken

Vogel op het dak van een moskee op de markt in Serekunda, Gambia

We hielden de grote zendmasten in het oog, zodat we niet zouden verdwalen!

Aahhh we zagen een paar kleine katjes. Toen ik interesse toonde werd ons beide een in de handen gedrukt. Het waren er vier, hooguit drie weken oud schatte ik!

Wat een schatjes!

jonge poesjes op de markt in Serekunda

jong poesje op de markt in Serekunda, GambiaNa een uurtje of 2 hadden we het wel gezien en liepen terug naar de hoofdstraat. Even genoeg van al die drukte

Serekunda markt, Gambia

Kooktoestellen

kooktoestellen op de Serekunda markt, Gambia

Inmiddels was het zonnetje doorgebroken en het werd behoorlijk warm. We hadden dorst gekregen. We konden natuurlijk bij dit ‘barretje’ koffie kopen, maar gingen toch maar op zoek naar een restaurant

Koffie! Serekunda markt Gambia

Het viel niet mee om de drukke hoofstraat over te steken…maar het viel helemaal niet mee om een restaurant te vinden! Zo’n grote stad en geen enkel restaurant! Na lang zoeken vonden we er toch eentje. Ik moest nodig naar de WC, maar het zag er binnen niet al te best uit. Ik wachtte wel tot we weer in ons hotel waren…

restaurant Serekunda, Gambia

Naast dit restaurant stond een groen/gele taxi die ons weer terug naar het hotel bracht. Ik vroeg de prijs en hij vroeg ons hoeveel we voor de heenweg hadden betaald. 200 Zeiden we. Dat was voor hem goed, want zei hij: wilde ons niet teveel laten betalen!

De markt in Serekunda is elke dag open! Ondanks dat zo’n beetje iedere toerist hier wel naartoe gaat, zagen we geen westerlingen. De markt is ook zo ontzettend groot. Je kunt een gids meenemen of je taxichauffeur of gewoon op jezelf gaan zoals ons!

Terug op onze kamer maakten we koffie en Rob zei: ”Zullen we zo een strandwandeling maken? Nu de andere kant op?”

Hou jij van deze markten in het buitenland?