Reisverhaaltjes.nl

TEMPELS, SAWAHS EN BROMMERS

BALINEES IN DE RIJSTVELDEN

Na een lange vermoeiende reis van 28 uur zijn we gisterochtend terug gekomen uit Bali! Wat hebben we weer ontzettend genoten!! Veel gezien, geluierd en heerlijk gegeten in een temperatuur van gemiddeld 30-31 graden!

Het eiland heeft nog een rijke authentieke cultuur. Het barst er van de tempeltjes èn van de brommertjes. Wat is Bali waanzinnig druk, terwijl het nu nog laagseizoen is. In juli en augustus schijnt het nog veel drukker te zijn! Vooral in het zuiden kan het gebeuren dat je zo een uur helemaal vast staat. Er rijden meer brommertjes en scooters op de weg dan auto’s, maar het viel  me op dat er nauwelijks geclaxoneerd wordt. Ondanks de volle wegen…. wat is Bali superleuk!!

In 1982 bezocht ik tijdens een rondreis door Indonesië Bali voor het eerst. Ik moet zeggen dat het eiland zo vreselijk veranderd is, dat ik nauwelijks nog iets herkende.. Bali is een modern eiland geworden, er wonen ruim 4,2 miljoen mensen en het stikt er van de toeristen! Vergeleken met toen is er weinig natuur overgebleven en de sawahs zijn weliswaar prachtig, maar niet meer zoals in 1982… Een van de weinige dingen die ik herkende was Tanah Lot, de bekende tempel in zee aan de zuidwest kust. Ik heb nu een zelfde foto gemaakt bij de grot met de Heilige slang als destijds. Wanneer ik een reisverhaal over deze tempel ga schrijven, zal ik beide foto’s naast elkaar leggen. Wel grappig lijkt mij: een foto van toen ik net 19 jaar was en nu een foto 35 jaar later! Die ‘Heilige’ slangen leefden toen gewoon in het wild en zaten tussen de rotsen. In mijn herinnering waren de slangen zwart/groen en zwart/blauw gestreept, maar na al die jaren kan mijn fantasie ook op hol geslagen zijn hihi. Ik ga het opzoeken, want ik heb een reisverslag van die reis gemaakt! Verder zag ik nu tempels waarbij ik soms dacht: hier ben ik volgens mij ook eerder geweest…

Iedereen rijdt nu op moderne brommers en iedereen draagt een helm! Sommigen dragen een mondkapje, vroeger had men een zakdoek voor de mond geknoopt… Niemand rookt nog kretek sigaretten en ik heb geen enkele becak gezien (fietstaxi), maar misschien zijn deze becaks meer op Java? 35 jaar is natuurlijk ook erg lang. Nederland van nu is ook niet meer te vergelijken met 35 jaar terug!

Gelukkig hadden wij een resort geboekt in het vrij rustige Sanur en niet in het overvolle Kuta! Een heerlijk resort waar zo’n twintigtal wandelende Lonely Planet gidsen rondliepen. Daar bedoel ik mee: Gepensioneerde Nederlandse 60 en 70 plussers die al jaren in dit resort overwinteren. Mensen die er hun eigen fiets hebben en alles over Bali weten en overal hun connecties hebben!

Het Bumas resort (ons hotel) hieronder, een enorme kamer met een groot balkon. Het resort ligt in een tropisch aangelegde tuin en heeft twee zwembaden, een receptie en een buitenrestaurant waar je alleen kan ontbijten. Het ligt 50 meter vanaf de gezellige winkelstraat met de souvenirshops, barretjes en restaurantjes!! Op zo’n tien minuten lopen lig je op het (rustige) strand!

ons resort

‘S morgens zaten wij al rond een uur of 6 op het balkon aan een lekker bakje Nederlandse koffie. Het was dan rond de 25 graden. Je hoorde en zag dan slechts wat vogeltjes en de koerende duiven. Zo heerlijk, wakker worden en direct buiten zitten! Ik mis het nu al…

De temperatuur steeg erg snel naar de 30 graden of meer en dat hield dan aan tot middernacht! De eerste paar dagen, hadden we nog wel eens een tropisch regenbuitje, meestal in de vroege ochtend, avond of nacht, maar de laatste dagen niet meer. We hebben er ook nooit last van gehad.

Op onze eerste dag, op weg naar het restaurant voor het ontbijt vroeg ik aan zo’n ‘Lonely Planet gids’ wat de beste en de goedkoopste manier is om zoveel mogelijk van Bali te zien. Hij kende wel een mannetje en niet veel later kreeg ik een kaartje met telefoonnummer in mijn handen gedrukt. Bij hem moesten we zijn : een privé chauffeur die ons heel Bali kon laten zien en dat voor 530.000 Roepia ( een kleine 38 euro ) per dag! Hij haalde je dan om 9 uur op en of je nou ’s middags drie uur weer terug wilde zijn of ’s avonds om acht uur, de prijs bleef hetzelfde!

Na het ontbijt belden we hem en maakten meteen voor de volgende dag een afspraak. Om kwart voor 9 stond hij er al toen we aan kwamen lopen. Een bescheiden jongeman van 32 jaar, met een mooie luxe auto.

Ik had alle bezienswaardigheden van Bali op een papier gezet en overhandigde hem dat. Zo van, dit willen we allemaal zien! Helaas moesten we enkele dingen doorstrepen, want het noorden en dan met name de bergen/vulkanen waren niet te bereiken. Door hevige regen waren er gaten in de wegen geslagen en zelfs hele aardsverschuivingen geweest. De wegen waren er afgesloten! Hij liet ons enkele rampfoto’s zien van de ravage. Er waren zelfs doden gevallen daar!

Maar er bleef nog genoeg over, want op Bali is genoeg te zien en te doen. Uiteindelijk huurden we deze jongeman, Kedek, voor drie dagen. De maandag, de woensdag en de vrijdag! We bezochten oa.vele tempels, de rijstvelden in Ubud en in Jatiluwih, zagen een schitterende waterval, maakten een voorstelling van de Barong dans mee en een voorstelling van de Balinese apendans ( Kecak dans) plus de vuurdans, bezochten een cultureel park en zagen vanaf de kliffen in het zuiden prachtige strandjes. Soms kwamen we pas ’s avonds na achten terug. Uiteraard gaven we hem altijd een centje extra!

In het begin was Kedek erg bescheiden, tegen het verlegen aan. Hij wilde nauwelijks koffie of wat drinken van ons en helemaal niet met ons lunchen. Terwijl wij alles voor hem wilden betalen! Na een paar uur de kat uit de boom kijken accepteerde hij wel drinken van ons en kwam hij na aandringen ook gezellig bij ons zitten, zodat we alles over Bali, over zijn gezin en familie aan hem konden vragen. Naast zijn eigen bedrijfje werkt hij drie dagen in de week voor een ander reisburo en heeft hij bijna altijd Chinezen in de auto die geen boeh of bah tegen hem zeggen. Hij moest dus even aan ons ‘open’ Nederlanders wennen! Nederlanders, die een chauffeur zien als een mens en behandelen als een mens! De drie dagen met hem waren super gezellig en dankzij hem zagen wij ontzettend veel! (Ga je binnenkort ook naar Bali, neem dan even contact op dan geef ik je zijn telefoonnummer)

Met een privé chauffeur kun je makkelijk stoppen wanneer je wilt en toen ik hem vertelde dat ik een eigen Balinees Hindoe tempeltje thuis in Nederland wilde maken, hebben we heel wat afgezocht naar zo’n lokaal winkeltje waar je al deze spullen kunt kopen! Er zullen ook wel niet veel van die ‘gekke’ toeristen zijn als ik. Iemand die een Balinees Hindoe-offer tempeltje als souvenir wil hebben…

Uiteindelijk vonden we zo’n lokaal winkeltje. Ik kocht een houten ‘bak’ en stof met spiegeltjes om er omheen te wikkelen. Nou ja van alles en nog wat, wat erbij hoort. Vanochtend hebben we het tempeltje gemaakt en het hangt nu aan de muur. Inclusief offerbakjes met bloemetjes en rijst, een parasolletje, een Hindoe beeldje en wierrookstokjes. Het is nog mooier geworden dan ik had verwacht en ben er super blij mee! Het is moeilijk uit te leggen, wat ik hiermee bedoel. Iemand die op Bali is geweest weet precies waar ik het over heb. Ik laat ons tempeltje nog zien in een ander reisverhaaltje!

Op Bali heeft namelijk ieder huis, restaurant of barretje kleine tempeltjes waar men offers neerlegt. Dit om de goden goed te stemmen en de kwade geesten te verjagen! Ook legt men kleine offerbakjes gewoon op de stoep voor de ingang van een huis, bar of restaurant neer!

offerbakje met eten en bloemetjes

Deze bakjes met eten en bloemetjes leggen ze dus ook in de kleine offer-tempeltjes

klein offer tempeltje

Zoiets heb ik dus thuis nagemaakt!

Maar we hebben nog veel meer souvenirs meegenomen die ik je later zal laten zien!

Ik vergeet bijna te vermelden dat we heel veel mega grote spinnen hebben gezien! Ik heb er prachtige foto’s van gemaakt. Deze enorme spinnen zitten in webben, het zijn wielwebspinnen, Nephilas. Spinnen groter dan mijn hand, serieus! Ik denk dat veel mensen ze niet eens zien, maar ik let er altijd op, ik zoek ze. Uiteraard zal ik later de foto’s laten zien!

Op de dagen dat we niet met Kedek weg waren, lagen we heerlijk op het strand. Daar kun je voor 7 euro een ligbed plus parasol huren! Zwommen we in zee of lagen we bij het zwembad. We lazen beide twee dikke boeken uit, héérlijk veel tijd om te lezen. Thuis kom ik daar niet meer zo aan toe!

Elke avond liepen we naar de hoofdstraat, naar de winkeltjes en restaurantjes. We aten steeds weer ergens anders. Een keer Italiaans (een pizza), een keer een schnitzel met friet maar we aten voornamelijk Indisch. Het eten is er fantastisch! Indisch eten doe je al vanaf drie euro of zo, belachelijk goedkoop. Het drinken, een Bintang (bier) of diet coke is soms nog duurder dan het eten! Uit de vele restaurantjes en barretjes klonk vaak live muziek, van John Denver, The Blues Brothers tot aan André Heeezes aan toe! ( zo spraken ze het uit) De winkeltjes zijn tot een uur of 10 ’s avonds open, de barretjes wat langer!

In Sanur zijn vele kleine supermarktjes, maar ook een hele grote van twee verdiepingen. Hier kun je echt alles kopen: kleding en souvenirs boven, beneden eten en drinken. Van kaas tot hagelslag en heerlijk tropisch vers fruit tot vleeswaren voor op brood. Wij kochten er meestal bier, water en chips voor tijdens het lezen ’s avonds op het balkon! Of we namen wat mee naar het strand. Op het strand kun je overigens ook eten en drinken kopen!

Na een dag of twee hadden we al het gevoel dat we er al een week zaten. Toch waren de 9 dagen (te) snel om. Ik had er nog wel willen blijven… Door de lange reis waren we bijna vier dagen kwijt. Ik vond het trouwens super leuk op het vliegveld in Hong Kong! Een vreemd volk, aparte kledingcombinaties hebben ze aan en de mannen hebben vreemde kapsels. Van die rechtopstaande grote kuiven op hun hoofd!

Nu weer thuis dus…. De wasmachine staat voor de derde keer aan en ik ben druk in de weer met mijn souvenirs…. Rob loopt met een hamer, spijkers en een boormachine achter me aan hihi.

Voorlopig de komende maanden geen reizen op de planning. Ik hoop in september weer! Waarheen? Nog geen idee! Voorlopig nog genoeg verhalen te schrijven en de komende weken vele honderden foto’s inplakken. Die van Mauritius liggen ook nog in een doos…

Ik vond het heerlijk dat we twee korte reizen hebben gemaakt deze winter ipv één lange (rond)reis. Mauritius in januari en Bali in februari, niet verkeerd…. Twee totaal verschillende eilanden! Op beide eilanden hebben we erg genoten! Door deze twee reizen is de winter omgevlogen en ik hoop dat nu snel de lente aanbreekt… Tijd voor de tuin!

Ben jij in de afgelopen maanden ook op reis geweest?

6 gedachtes aan “TEMPELS, SAWAHS EN BROMMERS

1. Corrie

Margreet,weet je als ik jou verhaal lees dat ik Bali dan weer ruik,idioot hè al hadden we toendertijd een rondreis van ik denk 17 dagen Java en 5 dagen Bali en wij waren in Kuta wat toen in1996 helemaal geen toeristisch oord was,maar ik geniet van je foto’s en kijk uit naar de volgende.

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Leuk he, dat jij er ook bent geweest. Dat resort zou echt wat voor jou zijn. Allemaal Nederlanders van jouw leeftijd en zo rustig. Een heerlijk balkon en 50 meter vanaf de winkeltjes. Als ik aan Indonesië dacht, rook ik altijd de kretek sigaretten, die met de kruidnagels. Die ken jij ook vast en zeker van vroeger. Heb ze nu niet gezien. Ik vroeg het aan onze chauffeur en die zei dat zijn opa het vroeger rookte! Op Bali ruik je overal wierrookstokjes, ruikt ook zo heerlijk!

Dankje Ilse, we hebben ontzettend genoten op Bali, maar lang niet zoveel gezien als jullie…Ik ben zo blij met mijn tempeltje, ik vond ze zo leuk op het eiland!Binnenkort zal ik ik het laten zien!