Reisverhaaltjes.nl

WANDELEN IN HET SIMIENGEBERGTE

simiengebergte

DAG 8

Vandaag uren gewandeld in het prachtige Simiengebergte ! Ik was helemaal gesloopt aan het einde van de dag ! Maar wat is het daar verschrikkelijk mooi zeg, wat heb we genoten !

Om 7 uur hadden we ontbijt in een piepklein zaaltje waar we net met z’n allen in pasten. We kregen smalle geroosterde broodjes met boter en honing apart op een klein schoteltje. Omdat we verder geen bord kregen, gebruikten we het servetje als bord…af en toe moet je flexibel zijn !

Na het eten stonden Rob en ik buiten even een sigaretje te roken en te kletsen met Emanuelle, een prachtig lief joch die papieren zakdoekjes verkocht. We hadden al eerder met hem staan kletsen. Dit is Emanuelle ! Hij sprak best goed Engels ! Is ie niet leuk ?

emanuelle, een jongen die papieren zakdoekjes verkocht

Om half 8 vertrokken we met onze bus. We reden eerst 1½ uur nog hoger de bergen in, tot Simien lodge, het hoogst gelegen hotel van Afrika ! We zaten nu op 3260 meter hoogte.

simienlodge 3260 m. hoogte

Daar startte onze wandeling. Onze groep werd in twee groepjes verdeeld. Een groepje voor de wandelaars die een zeer goede conditie hebben en een groepje voor de wat langzamere…Je kunt wel raden in welk groepje wij gingen lopen…Het laatste dus !

Beide groepen werden begeleid door een gids en een scout die een geweer bij zich droeg, waarom weet ik niet…Echt levensgevaarlijke dieren komen er niet voor volgens mij. Er leeft wel een wolf soort, maar deze dieren zijn zo schuw dat je ze praktisch nooit tegenkomt !

Er zou gelopen worden in vier etappes en steeds kon je na elke etappe beslissen of je nog verder wilde lopen of met de bus verder wilde gaan..

Het eerste gedeelte was ongeveer 1½ uur lopen en we daalden voornamelijk af…Gemakkelijk dus. Wel had ik al in mijn achterhoofd….wat we nu dalen, zullen we straks wel weer moeten klimmen !!!

We liepen in een prachtige natuur, langs afgronden…Brrt ik heb heel erg last van hoogtevrees, dus ik kwam niet te dicht bij de rand..

prachtige natuur

bergen en afgronden

bergen

dode bomen bij afgrond

Wat een schitterende foto’s kon ik hier maken !

Al snel zagen we hier de bekende apensoort, de gelada baviaan ! Twee stuks zaten op het randje van de afgrond en we konden ze op 2 à 3 meter benaderen ! Wat een schitterende dieren zijn dit ! Deze apen komen alleen hier voor, nergens anders op de wereld ! Het zijn ook de enige apen die gras eten ! In het volgende reisverhaal zal ik over deze prachtige dieren meer vertellen !

galada bavianen

Ze zijn niet agressief en ze leken zich totaal niet aan ons te storen ! We gingen vlak voor ze zitten om ze te bewonderen ! Wow, wat mooi ! Tijdens de wandeling kwamen we er nog veel meer tegen !

Het laatste gedeelte van de eerste etappe moesten we inderdaad een stuk klimmen ! Dat viel niet mee op deze hoogte ! Je kreeg bijna geen adem…

Tijdens de tweede etappe vielen er twee personen af en bleven we slechts nog maar met z’n drieën over met nog de gids en de scout. De tweede etappe was veel zwaarder, we moesten veel meer klimmen…Op de rechte stukken had ik geen probleem met lopen, maar klimmen op die hoogte vond ik erg zwaar ! Ik ben natuurlijk ook vele kilo’s te zwaar…en ik rook … Toen we bij het laatste gedeelte kwamen moesten we een behoorlijke hoge top beklimmen en ik kon op dat moment dat niet meer opbrengen…

We hebben toen een tijd op de bus staan wachten een stuk verderop en wat was ik blij toen ik deze zag aankomen…

de weg waar de bus kon rijden

onze bus

We reden een stukje tot we weer allemaal samen waren voor de lunch. Ook vandaag hadden we een meegenomen lunchpakket ! Toen ik eenmaal zat kwam ik bijna niet meer overeind…

Na mijn broodje met gebakken ei en banaan en een heleboel water gingen Rob en ik toch de derde etappe ook lopen…De gids had me beloofd dat we niet zoveel meer hoefden te klimmen….hij loog…

Opnieuw 1½ uur lopen en klimmen ! Vooral het laatste stuk liep helemaal omhoog en in de verte zagen we onze bus staan pfft, maar intussen genoot ik ontzettend van de prachtige natuur !

afgronden bergen en bomen

rob op de foto

Na 4½ uur lopen hielden wij het voor gezien ! Nog een paar mensen gingen de vierde etappe lopen….nog eens twee uren !

Wij gingen verder met de bus. Onderweg zagen we deze prachtige hertjes ! Ik heb geen idee wat de naam is van deze prachtige dieren. Ik kan het ook niet vinden op het internet !

een soort hert

De gids wist een plekje waar we heerlijk in het gras konden liggen en uitrusten en genieten van een prachtig uitzicht ! We moesten immers twee uur wachten op de wandelaars die de laatste etappe liepen ! We bleven een uurtje liggen, kletsen en sommigen deden een dutje onder een boom !

Na een uur reden we verder tot het eindpunt waar we de drie wandelaars weer zouden treffen. Hier kon je ook naar een waterval. Een half uur naar beneden lopen en weer omhoog ! Toen we aankwamen op die plek, kwamen de wandelaars er al aanlopen en ze gingen ook nog even de waterval bekijken…Helaas was er geen water….Dus ze waren voor niks afgedaald ! Intussen hadden wij ons vermaakt met een paar mensen die vaasjes verkochten, gemaakt van koehoorn ! Waar die mensen ineens vandaan kwamen, geen idee, maar ze waren er…Tuurlijk kocht ik van ze !

Daarna moesten we maken dat we weer naar ons hotel terug gingen. Het was een uur rijden naar de Simien lodge. We zouden daar nog wat drinken, maar er was geen tijd meer…We moesten de bergen uit zien te komen voordat het donker zou worden, want het is veel te gevaarlijk om in het donker te rijden ! Na de lodge was het nog 1½ uur rijden !

We stopten onderweg nog wel even bij een enorme groep gelada bavianen ! Je kunt rustig tussen deze dieren rondlopen !

groep bavianen

Dat deden we dan ook !

Rond half 6 waren we weer terug in ons hotel. Ik kon bijna de trap niet meer omhoog lopen naar onze kamer….Die hoogte in de bergen maakt het lopen en vooral het klimmen zo zwaar ! Maar het was een fantastische dag !

We gingen even snel douchen en het zou mij geen fluit uitmaken of er nou koud of warm water uit die kraan zou komen… Ik was zo vies van zweet en zand !

’s Avonds gingen we weer in hetzelfde tentje eten als de vorige avond en opnieuw moesten we 1½ uur wachten op ons eten…

Rond 21.00 uur sliepen we al…

De hoogste bergtop in het Simiengebergte is Ras Dashan, 4550 meter ! Je kunt in dit gebergte vele hike tochten maken, zelfs van vijf dagen achtereen !

Heb jij wel eens hoog in de bergen gewandeld ?

4 gedachtes aan “WANDELEN IN HET SIMIENGEBERGTE

1. Marry

Hoi Margreet, even vlug reactie, geweldige reis, groep en jouw foto’s. zelf bezig om van 2 series 1 af te drukken, dat valt niet mee!! Zoveel moois!!

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Hee Marry ! Dankje voor je reactie..Ja wat was het vreselijk mooi in Ethiopië ! Ik zit nog steeds helemaal na te genieten ! Ik heb inmiddels foto’s besteld en dat viel niet mee om tussen de duizenden foto’s de mooiste uit te zoeken…