Reisverhaaltjes.nl

WEER THUIS

foto van mij in simiengebergte ethiopie

We zijn weer thuis ! En wat hebben we het ongelooflijk mooi gehad ! Alle foto´s staan op de computer en het duizelt me als ik er naar kijk, wat hebben we ontzettend veel gezien !

Drie weken lang vroeg opstaan, vaak midden in de nacht ….Overdag gehobbel over de slechte onverharde wegen vol zand en keien. Zigzaggend om de kuilen, de loslopende koeien, schapen, geiten, ezels en mensen heen. Want in Ethiopië loopt iedereen en al het vee loopt los ! Dit levert doodenge taferelen op de weg en niet voor niets staat Ethiopië op nr. 1 van heel Afrika waar de meeste verkeersslachtoffers vallen !

Vaak hield ik mijn handen voor mijn ogen wanneer we dwars door een kudde geiten, schapen, koeien en ezels reden….Gelukkig gebeurde dit ´maar´ een keer of dertig per dag….! Wanneer je een dier dood rijdt moet je de eigenaar betalen. Tijdens onze rondreis door Zuid-Ethiopië in ( 5 ) landcruisers, reed de eerste chauffeur een geit aan…Hij leefde nog en het gemekker hoor ik nog…. De tranen stonden in mijn ogen, toen ik het grote kapmes te voorschijn zag komen…het dier werd ter plekke geslacht ! De eigenaar werd betaald en we reden weer verder….Het is een wonder, dat we niet veel meer dieren dood hebben gereden. Maar in Ethiopië zijn ze het gewend en we hadden uitstekende chauffeurs !

Je ziet er bijna geen fietsen, brommers of auto´s ! Kinderen moet uren lopen naar school en de mensen lopen ook uren om water te halen ! Ze wonen in kleine huisjes/hutjes gemaakt van koeienmest, leem en stro…Wat een armoede heerst er in Ethiopië. Bijna de helft van de bevolking leeft onder de armoedegrens ! Er leven totaal ongeveer 97 miljoen mensen !!

Het werk op het land wordt nog door mens en dier uitgevoerd, er zijn nog geen moderne landbouwwerktuigen ! De koeien worden gebruikt op het land en de ezels worden gebruikt om van alles te vervoeren. Ik moet zeggen dat de dieren er wel goed uit zien ! Het is een waardevol bezit !

Wanneer wij stopten, langs de kant van de weg of in een dorpje voor een pauze werden we in een mum van tijd omringd door tientallen vriendelijke nieuwsgierige mensen ! Vaak vroegen de kinderen om een ( hotel )zeepje, je lege plastic waterfles of een T-shirt en wat hebben we veel uitgedeeld ! Snoepjes, ballonnen, knuffels, pennen en velen uit onze groep lieten kleding en schoenen achter….alles wat je maar kon missen ! Zelf heb ik ook veel kleding uitgedeeld en de mensen vochten er gewoon om.. Triest om te zien, maar zo fijn om de mensen blij te maken. Had ik maar veel meer uit Nederland meegenomen…. De mensen lopen in zulke oude vieze kleren vol gaten en kapotte schoenen ( plastic schoenen of gewoon op blote voeten )

Overal waar je stopte werd je ook belaagd met souvenirs ! Een heerlijk land voor mij dus, ik heb tientallen leuke dingen gekocht die nu nog allemaal uitgespreid op de tafel liggen ! Het zijn allemaal dingen gemaakt van koehoorn, geitevellen en armbandjes en kettingen van kleine kraaltjes !

We hebben vanuit de hoofdstad Addis Abeba eerst een rondreis van tien dagen door Noord-Ethiopië gemaakt per bus en twee binnenlandse vluchten en daarna vanuit Addis Abeba een rondreis per landcruiser door Zuid-Ethiopië gemaakt, ook tien dagen ! Het zuiden is compleet anders ! In het noorden waren we slechts op 35 km vanaf Eritrea en in het zuiden op slechts 8 km vanaf Kenia !

kaart ethiopie met de route

De meeste reizen beginnen in het zuiden, wij begonnen in het noorden ivm het Timkatfestival ! De vliegtuigjes op de kaart moeten eigenlijk andersom staan, want we vlogen eerst naar Lalibela en toen naar Axum en zo weer met de bus naar Addis ! De rondreis in het noorden stond in het teken van oude gebouwen muv het Simiengebergte en het Timkatfestival. Het zuiden stond in het teken van mensen, de stammen !

Wat een prachtige mensen, wat zien ze er mooi uit en wat leven ze geisoleerd met allemaal hun eigen tradities. Er leven nog zo’n 16 verschillende stammen in het zuiden. We hebben enkele stammen bezocht en ik vond het een beetje eng moet ik zeggen….De meeste stammen vragen geld ( 5 Birr ) ( 25 cent ) per foto die je van ze maakt. Ze hebben geen flauw benul wat je met die foto moet, ze weten alleen dat het geld oplevert….Er is verder geen enkele vorm van communicatie met hun mogelijk en ze zitten allemaal aan je te trekken en te duwen en ze worden snel boos wanneer je ze niet op de foto zet ! Je moet de stammen zo vroeg mogelijk in de ochtend bezoeken, want later op de dag zijn de mannen bijna allemaal dronken…en schijnen ze nog agressiever te zijn….De meeste mannen van de stammen dragen kalashnikovs ! De Mursi stam waar de vrouwen lipschotels dragen is de meest agressieve stam ! Na een minuut of tien foto’s maken had ik het wel gezien en was ik blij dat we weer gingen…Dat neemt niet weg dat het prachtig is om zo’n stam te bezoeken. Ze zien er zo mooi uit ! Ik ga er allemaal nog over schrijven en ik heb prachtige foto’s gemaakt !

foto vrouw kind karo stam

Wanneer je aan Ethiopië denkt, denk je misschien aan de hongersnood in de jaren tachtig en zie je nog de magere kinderen met de vliegen in de ogen…dat laatste is nog steeds zo. Ik had verwacht dat alles in Ethiopië dor, droog en kaal zou zijn…. Droog was het er nu wel, maar wat een prachtige natuur heeft dit land ! Overal bergen en zó groen ! Dit had ik echt niet verwacht ! Ethiopië is ook met geen enkel Afrikaans land te vergelijken !!

Het eten en drinken is bijzonder goedkoop in Ethiopië ! Zo ontbijt je er voor 2 euro en lunch en diner kost een paar euro meer, inclusief een drankje ! Een cola of een biertje kost minder dan een euro en koffie en thee slechts ongeveer 50 cent ! De koffie is er uitstekend, daar staat het land om bekend ! Al moet je wel even de tijd nemen, want de manier waarop ze koffie zetten is een hele ceremonie dat minstens een half uur in beslag neemt !

We reisden met Djoser. Onze groep bestond uit 16 mensen en na slechts twee dagen bleek al dat we allemaal heel goed met elkaar konden opschieten ! Een fantastische groep ! Een groep die heel wat van de wereld gezien heeft, sommigen hadden meer dan 100 verschillende landen bezocht…Iedereen was flexibel, geïnteresseerd, gezellig en altijd op tijd voor vertrek ! Daarbij hadden we een goede en gezellige reisleidster en uitstekende chauffeurs !

Na een nachtvlucht van negen uur landden we gisterochtend rond 7 uur in Brussel. Onze treinreis naar Heerenveen duurde bijna net zo lang…ivm werkzaamheden reed er geen trein van Rotterdam naar Leeuwarden….In Brussel namen we de trein naar Rotterdam, overstappen en toen naar Utrecht, daarna de trein naar Amsterdam, van daaruit de trein naar Zwolle en daar weer overstappen in de trein naar Heerenveen ! Wat een reis !!

En dan ben je ineens weer thuis….Kan ik naar de WC wanneer ik moet èn er is toiletpapier en de WC trekt door….er komt water uit de kraan….koud èn warm ! Er is stroom….en er blijft stroom…sta ik weer onder een heerlijke douche met warm water….het bed hoef ik niet meer te checken naar spinnen of ander kruipend spul…ik heb binnen een minuut een lekker bakje koffie en hoef niet meer met plastic flesjes water te sjouwen, ik kan water uit de kraan drinken…Ik voel me weer fris en ruik weer fris en heb schone kleren aan en heb het niet meer bloedheet….mijn camera kan ik weer opbergen en ik hoef niet meer op mijn spullen te letten….ik kan even niks meer opnemen….mijn bestand zit helemaal vol…

Maar o ik mis Ethiopië nu al, ik mis de lieve mensen, de natuur, de warmte, de drukte, de apen bij onze huisjes, geen kinderen meer die om mijn hand vechten, het steeds op pad zijn, onze groep…wat was het prachtig, wat een land…..Wat hou ik toch van Afrika …..

Ben jij al eens in Ethiopië geweest of spreekt jou dit land aan ?

2 gedachtes aan “WEER THUIS

1. Margreet Pruis Bericht auteur

Ethiopie is helemaal super een echte aanrader ! Ik moet helemaal bijkomen, mijn hoofd zit vol…Ik ga er veel over schrijven ! Jullie vakantie naar Sri Lanka schiet nu ook op he ? Heerlijk, Sri Lanka is ook prachtig !