Reisverhaaltjes.nl

ZEESTERREN

zanzibar strand

ZANZIBAR is een eiland aan de oostkust van Afrika, dat behoort tot Tanzania. Samen met de 2 andere eilanden, Pemba en Mafia, worden ze ook wel de specerijeneilanden genoemd ! Zanzibar is bekend om haar prachtige bounty stranden. Aan de oostkust v/h eiland heb je te maken met getijden. Het rif ligt op een km afstand van het strand. Je kan dus alleen zwemmen en snorkelen bij vloed, maar hier vind je wel de meest exotische stranden van Zanzibar.

De zeebodem is vnl. een zandbodem. Dit spierwitte zand maakt de kleur v/d zee ongelooflijk mooi ! Op Zanzibar is het getijdenverschil erg groot. Bij eb valt een enorm groot stuk strand droog. Het meemaken v/d getijden van eb en vloed op Zanzibar is heel bijzonder ! De cyclus van eb en vloed verandert om de circa 6 uur. Iedere dag schuift het moment van volledig eb, ongeveer 45 min. op. Omdat eb en vloed een gevolg v/d invloed v/d maan zijn, is er ook nog een flink verschil als het volle maan is of niet. Wanneer het volledig eb is, kan je helemaal tot aan het rif lopen en dat is dus 1 km !

In het najaar van 2014 gingen we voor 9 dagen naar Zanzibar, het werden er uiteindelijk 10 ! ‘Ons’ vliegtuig was kapot en we moesten een extra volle dag blijven, nou, dat was voor ons  geen straf ! Ik had voorafgaande van onze reis al gelezen over de getijden op Zanzibar en het leek me geweldig om over de zandbodem te lopen bij eb, omdat je dan allerlei dieren en schelpen ziet ! Nou hou ik wel erg veel van zee en strand, maar ik wil niet iedere dag de hele dag op het strand liggen, ik wil altijd zo veel mogelijk  van een land zien ! Dus we hadden eigenlijk onze hele vakantie al ingepland met allerlei trips. Af en toe gingen we wel lekker op het strand liggen en zwemmen. Steeds was het vloed  als wij op het strand kwamen ! Gelukkig was het op onze 1 na de laatste dag helemaal eb en trokken we onze waterschoentjes aan, die heb je dan wel nodig ! Er werd ons een gids aangeboden en ik ben blij dat we die niet afgewezen hebben, want anders hadden we lang zoveel niet gezien ! Veel dieren hebben schutkleuren en wij waren daar zo voorbij gelopen !

Onze gids pakte alles op uit het water en dat hadden wij niet gedurfd, omdat je niet weet of iets steekt/bijt of giftig is ! Allereerst liet onze gids ons een zeeslak zien. Het heeft een schutkleur en graaft zich half in het zand, hier waren we zo voorbij gelopen…Hij is ongevaarlijk en bij bedreiging spuit hij paars inkt ! Omdat je ze niet ziet, althans wij niet, gingen we er af en toe op een staan en dan liet je dus een paarse wolk achter je..

Zelfs met waterschoenen aan moet je uitkijken dat je niet op een zeeëgel gaat staan en die waren er heel veel !

Dus goed uitkijken waar je liep ! De laatste foto is van een dode zeeëgel, die zie je wel vaak op het strand liggen. Zeespinnen waren er ook in overvloed, ook ongevaarlijk,  die had ik nog nooit gezien !

Op de volgende foto hieronder zie je een zeekomkommer…zeekomkommer

Hieronder de steenvis, ook bekend als rifsteenvis. Het is de gevaarlijkste vis….het gif veroorzaakt zeer hevige pijn die ervoor kan zorgen dat iemand die gestoken is in een shock kan raken of deels verlamd… Nu waren we wel heel blij dat we een gids bij ons hadden ! Want zoals je op de foto ziet, is de vis half in het zand verstopt en nauwelijks te zien….

steenvis, zeer gevaarlijk !

Verder zagen we verschrikkelijke mooie zeesterren !

heel veel kleuren zeesterren in het water

Ik heb nooit geweten dat er zoveel prachtige zeesterren bestaan !!

We zagen ook prachtige visjes in het rif zwemmen. Wij hebben zelf thuis een aquarium en hier in het rif zagen we diverse visjes die we thuis in ons aquarium hebben zoals bijv. neon tetra’s !

Het was een schitterende wandeling, hadden we niet willen missen…je bent zo een paar uur aan het lopen !

wij samewn op de foto

De volgende dag deed ik wel mijn waterschoenen aan toen we de zee in gingen…nu ik wist wat er allemaal op de bodem kan liggen….