Tips

Dit is waarom jij voortaan de fiets wilt pakken

Fietsen is ontzettend gezond voor zowel je lichaam als geest. Daar weten wij hier in Nederland alles van. Toch zijn we snel geneigd om in plaats van de fiets met de auto of brommer te gaan, omdat dat sneller en gemakkelijker is. Maar fietsen heeft zoveel voordelen! Is het voor jou echter alweer een tijdje geleden sinds je de fiets hebt gepakt? Hopelijk ben je na het lezen van de voordelen in dit artikel overtuigd om toch maar weer eens op je dames- of herenfiets te stappen. 

Het is beter voor het milieu

Een groot voordeel van fietsen is natuurlijk dat het veel milieubewuster is om de fiets te pakken dan de auto. Zeker als je even bij de supermarkt om de hoek een boodschap moet halen. Nu kun je ervoor kiezen om het helemaal goed aan te pakken en 's ochtends de fiets naar het werk te pakken, ook als dat een flink uurtje fietsen is. Maar niet iedereen heeft daar altijd zin in, zeker niet wanneer het regent (en dat gebeurd in dit koude kikkerlandje nog al regelmatig). Wees daarom realistisch en bouw het rustig voor jezelf op. Begin met korte afstanden. Het pakken van de fiets in plaats van de auto kan echt een gevoel van voldoening geven, je bent tenslotte goed bezig voor onze planeet!

Het helpt je mentaal beter te voelen en vermindert stress

Zoals je al in het begin hebt gelezen, fietsen is gezond. Het helpt je op allerlei vlakken om gezond te blijven en je fit en vitaal te voelen. Het verlaagt je stresslevel bijvoorbeeld aanzienlijk. Tijdens een ontspannen activiteit als fietsen kun je namelijk volledig tot rust komen en je gedachten laten gaan. Gelukshormonen als endorfine, dopamine en serotonine worden aangemaakt, waardoor je je gelukkiger zult voelen. Dus als je even onrustig bent in je hoofd, pak dan de fiets en ga een stukje fietsen. Het is een soort meditatie, en tegelijkertijd kun je genieten van het uitzicht om je heen!

Het helpt tegen overgewicht

Als je kampt met overgewicht, dan is fietsen een goede vorm van actieve lichaamsbeweging. Fietsen is best makkelijk en bijna iedereen kan het. Is je doel om af te vallen maar ben je verder niet zo sportief ingesteld? Maak het jezelf niet te moeilijk en begin met het pakken van de fiets om aan je dagelijkse beweging te komen in plaats van iets zwaarders als hardlopen. Zolang je lichaam elke dag minstens 30 minuten beweegt, ben je goed bezig!

Het helpt om ziektes te voorkomen

Wist je dat je door te fietsen de kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten verminderd? Ook heeft fietsen een positieve uitwerking op je bloed. De samenstelling van je bloed veranderd namelijk als je gaat fietsen en doordat je met de beweging je hartslag verhoogd gaat het bloed sneller stromen. Dit is ontzettend goed voor je. Daarnaast worden je bloedvaten sterker en flexibeler, waardoor ze minder snel dicht kunnen slibben. Dit is waardevolle informatie, zeker als deze ziektes in je familie voorkomen en er een realistische kans bestaat dat jij daar ook gevoelig voor bent.